Aten UC410

thumbnail

Console als PC

Een console is veelal goedkoper dan een PC. Maar een console heeft weer die vervelende controller, waarmee de PC-gamers niet goed overweg kunnen. Het is een kwestie van wennen, dat is zeker, en dan valt het best wel mee. Maar sommigen zijn hardleers. Ga dan gewoon op een PC gamen, zou je zeggen. Maar een high-end PC kost je al gauw 1000 Euro. Is een console dan high-end? Dat kun je je afvragen. In ieder geval is er behoefte aan de mogelijkheid om je inputapparatuur ook op de console te kunnen gebruiken. Dat kan met de Aten UC 410, ook wel Phantom S genoemd. Allekabels.nl was zo aardig geweest om randapparatuur ter beschikking te stellen voor een test.

De dubbele benaming is al even verwarrend als de hardware en de software. Het doosje, dat overigens best een zwaargewicht is ook, barst van de inputs, en werkt voor de Xbox One, Xbox 360, PS4 (hiermee is getest) en PS3. Aan de voorzijkant zitten een GAME, PC en POWER mini-USB input en aan de achterste zijkant zitten de GAMEPAD, KEYBOARD en MOUSE input. Logischerwijs kun je je muis en keyboard aansluiten op de genoemde poorten en een game controller dient ook aangesloten te worden en wel op de GAMEPAD-aansluiting. De PC-aansluiting is voor een aansluiting via USB op de PC (voor het configureren van software), de GAME-aansluiting lust weer door naar de console en de POWER-aansluiting is eigenlijk vrij overbodig, aangezien het apparaat al gevoed wordt door de console, maar afijn. Leuk dat deze toegevoegd is. Tot slot is er nog een RESET-knop om de configuratie te resetten. Klinkt als een hele knoop aan kabels en dat is het ook wel, tenzij je veel draadloze randapparatuur gebruikt. De muis, keyboard, gamepad en de console aansluitingen zijn een vereiste waarmee je dus al met 4 kabels ligt te kloten. Met de F9-knop kun je schakelen tussen gamepad en keyboard mode, waarmee het toetsenbord anders reageert. Het werkt eigenlijk als een soort van typemodus of als een controllermodus waarmee je makkelijker kunt navigeren met je keyboard. Je kunt zowel ingame als in de webbrowser of in andere apps aan de gang met je randapparatuur. Met de turbo mode kun je daarnaast nog sneller schieten middels de rappidfire-functie, in feite lichtelijk cheaten als je ’t zo wilt zien.

Klinkt goed, en dat is ook wel, mits het plug-and-play zou zijn. Dat is het ook, maar naar behoren werkt het allemaal niet. De mouse sensitivity is erg slecht ingesteld, maar valt gelukkig met sommige muizen direct aan te passen met de + en – button (in dit geval een G500-muis van Logitech). Ook de binding van de toetsen is maar lastig onder de knie te krijgen. Zo werkt de E-knop als de R3 op de controller, de spatie als X, de C als O enz. Zelfs voor iemand die de Counter-Strike key binding wel gewend is, valt de logica soms nog niet mee. Maar dat is een kwestie van wennen, en dat heeft wel enkele dagen of meer nodig. Schieten met de muis werkt uiteraard wel fijn en natuurlijk zul je ook de voordelen wel in gaan zien. Je bent dan ook zeker in het voordeel met deze apparatuur, mits goed ingesteld, en nu stuiten we ook direct op het grootste minpunt van de UC 410.

Het is even zoeken…

Er bestaat namelijk software voor dit kastje maar deze is maar lastig te vinden. In de manual staat een link waarnaar je het product in een lijst moet selecteren. Jammer is alleen dat het product niet in de lijst vermeld staat. Op de productenpagina kun je echter wel de software vinden, maar je gaat daarvoor wel weer naar een aparte website van de Phantom S. Daar kun je vervolgens inloggen met Facebook en zelfs dan zul je support moeten benaderen om de software te kunnen krijgen. Na de technische problemen omzeild te hebben op de websites die je tegen zult komen en de tergende procedures te moeten doorlopen kun je eindelijk de software gaan binnenhalen. Aparte configuratiesoftware en driver installers zijn blijkbaar heel normaal. Vervolgens kun je de mapping instellen voor diverse games. Het is wat werk, en dan ook totaal niet vergelijkbaar met het gebruik van een muis en keyboard op de PC. Maar goed, het moet maar…

Zoals gezegd, de apparatuur doet wat het moet doen; Spelen met een keyboard en muis op de console, en dat werkt best wel prima. Het instellen kost veel tijd en de support is vrijwel de slechtste die ik ooit heb gezien voor randapparatuur, maar uiteindelijk heb je wel wat je wilt. Het is echter de vraag of mensen wel plaats hebben voor een keyboard en muis voor hun TV en ook nog eens die kabelbende willen hebben. Het design van het apparaatje is dan wel weer netjes en robuust. Vrijwel alle plug-and-play muizen en controllers worden ondersteund, maar echt geschikt voor op de bank zijn een muis en keyboard natuurlijk niet. Een console brengt juist het voordeel met zich mee dat je lekker met een controller op de bank aan de gang kunt. Toch, als je dat niet wilt en echt die muis en keyboard wilt gebruiken, dan is dit geen slecht alternatief. Van een echte oplossing kun je helaas ook niet spreken.


Genre: Hardware | Release: 16-01-2015 | Uitgever: Aten | Ontwikkelaar: Aten
Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:
6.0
+ Robuust design
+ Spelen met keyboard en muis
+ Maken van specifieke profielen/bindings voor games
- Erg slechte support
- Kost veel tijd om goed te configureren
- Veel kabels en aansluitingen

guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Naar boven