Baron Wittard: Nemesis of Ragnarok

thumbnail

Een wat ander niveau

Met al het geweld dat tegenwoordig allemaal op de gamesmarkt verschijnt, moeten wij zo nu en dan ook wel eens overschakelen op wat minder welbekende titels die exclusief voor de PC verschijnen. Iceberg Interactive is zo’n uitgever die zich graag richt op het uitgeven wat relatief goedkopere, minder bekende games. Eén zo’n game is bijvoorbeeld Baron Wittard: Nemesis of Ragnarok, een PC-exclusive van ontwikkelaarstudio Wax Lyrical Games, een indie game developer van weleer. Of deze, nog lerende studio een eerste, succesvol resultaat neer heeft kunnen zetten is echter de vraag…

In Baron Wittard: Nemesis of Ragnarok begeef je je in een monumententaal pleasure dom, ook wel bekend onder de naam ‘Utopia’. Deze Utopia is ontworpen door Baron Wittard, een architect waarvan wordt gezegd dat hij een verschrikkelijk geheim aan zich vast had geklemd, waar natuurlijk iedereen het fijne van zou willen weten. De stad waar je aanwezig zult zijn bestaat uit meer dan 1000 appartementen, en is dus geen doorsnee dorpje. Ook een winkelcentrum en diverse kantoren zijn aanwezig. Hoewel in de planning stond dat 2 jaar geleden de opening zou plaatsvinden van de regio, is dit nooit gebeurd. Nu gaat het gerucht echter dat er iets of iemand aanwezig is in de stad. Tijd om op onderzoek uit te gaan.

Utopia is een compleet eenzame stad met allerlei duistere hoeken en gaten waarin mysterie van belang zal zijn. Gewapend met je fakkel en een simpele camera zul je moeten zoeken naar allerlei hints en moet je puzzels oplossen middels een point ’n click systeem, waarbij de muis het enige gereedschap zal zijn waar je van gebruik zult maken, al kun je uiteraard wel gebruik maken van enkele knoppen op het keyboard. Laat ik direct maar uit de hoek komen en eerlijk zijn. Baron Wittard is een zeer zwakke game, die weinig uitstraalt. Hoewel het verhaal nog enigszins creepy klinkt, en de goede horrorrichting in wijst, is daar ingame weinig van terug te zien. Het point ’n click mechanisme werkt namelijk zo tergend langzaam en saai, dat je eerder in slaap zult vallen van het spel, dan dat je onder de indruk zult zijn van de sfeer. Zo nu en dan zul je wel enkele horrorgeluiden krijgen, om zo de sfeer wat meer op te wekken, maar meer dan dat zul je waarschijnlijk niet in positieve zin opmerken wat betreft sfeer. In het spel heb je continu raakvlakken waar je met je muis naar toe kunt wijzen, waarna je weer 2 meter verder die richting op kunt gaan. Dit zorgt ervoor dat de gameplay zo irritant traag verloopt, dat je vaak diverse malen moet klikken en wachten tot je bij een bepaalde locatie bent aanbeland. Heb je iets over het hoofd gezien, dan zal dat ongetwijfeld tot irritaties leiden. Daarbij komt ook nog eens dat het spel ontzettend onduidelijk is. Al in het begin zul je merken dat je in het diepe gegooid wordt, waarbij enige uitleg blijkbaar overbodig is geweest voor de developer. In het begin zul je dan ook al liggen kloten met de vraag: Wat moet ik nu eigenlijk doen, onderzoeken, of oplossen? In het toch al eenzame spel word je dan ook rustig in de steek gelaten door de ontwikkelaars, die met deze game laten zien hoe je een toegankelijke game juist niet moet maken.

Saaie bedoeling

Daar waar Baron Wittard: Nemesis of Ragnarok in het begin nog wel enige horrorsferen op weet te roepen met het introfilmpje, dat je voorbereidt op beangstigende taferelen, daar zul je ingame opmerken dat het maar een saaie bedoeling is daar in Utopia. Het lijkt dan ook meer op een browser game waarbij je op webpagina links aan het drukken bent, in plaats van een game. Je klinkt op een bepaald punt, of naar een bepaalde richting, en vervolgens fade je door naar een volgende illustratie, waar je vervolgens weer door kunt klikken naar de volgende illustratie, of door kunt klikken om onderzoek te plegen. Het kritiekpunt van deze game zijn dan ook niet de puzzels die je moet oplossen, en het onderzoek dat je moet doen in de gebieden, maar is de gameplay, die zo ontzettend saai en traag is, dat je deze game al snel weer terug in de kast zult zetten, en met plezier.

Hoe amateuristisch het spel gemaakt is, blijkt ook wel uit de matige graphics, maar ook uit de overdreven voice-acting die in het spel te vinden valt. Al vanaf het introfilmpje zul je opmerken dat het allemaal zo erg overdreven overdreven geacteerd is, dat de geloofwaardigheid al snel verdwijnt. Ook ingame zul je weinig geluiden opmerken, waardoor de sfeer nog saaier blijkt dan hij al is. Op alle fronten is Baron Wittard: Nemesis of Ragnarok dan ook een zeer matige game, die zelfs het relatief lage bedrag van 19.99 Euro’s niet waard zal zijn. Hoewel Iceberg Interactive wel betere games heeft afgeleverd, waaronder de Wings of Prey/Luftwaffe games, is dit toch wel één van hun mindere uitgaves gebleken wat ons betreft. Lekker laten liggen, en laat dat Utopia maar rustig naar de verdoemenis gaan. Niemand zal er van wakker liggen.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Adventure/Puzzel | Release: 24-04-2011 | Uitgever: Iceberg Interactive | Ontwikkelaar: Wax Lyrical Games
    Graphics: 4.5 | Geluid: 4.0 | Gameplay: 3.0 | Besturing: 4.0 | Replay: 2.0
    3.0
    + Verhaal had leuk kunnen uitpakken
    +
    +
    - Ontzettend saaie en trage gameplay
    - Geen sfeer
    - Game mechanics en kwaliteit van niks

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx