Battlefield V – Beta hands on

thumbnail

Terug naar het verleden

Nadat Call of Duty vorig jaar al terugging naar het WWII thema is het nu de beurt aan Battlefield. Veel gamers waren wel een beetje klaar met de futuristische oorlogvoering en waren weer toe aan een historische shooter. De eerste stap zette DICE al met de vorige game, Battlefield 1 waar de Eerste Wereldoorlog centraal stond maar de Tweede Wereldoorlog blijft toch het populairste thema. Wij gingen aan de slag met de beta om een beter beeld te krijgen van Battlefield V.

Zoals je gewend bent van de Battlefield serie zijn er vier klasses, Medic, Scout, Assault en Support. Hierdoor kan je zelf invullen hoe je ten strijde trekt. Verder zijn de teams verdeeld over Squads van vier waardoor je het gevoel krijgt echt onderdeel te zijn van een hechte groep. Het is ook belangrijk om bij je Squad te blijven, want je kan elkaar altijd reviven ook al ben je geen medic. Ook krijg je enorm weinig ammo mee wanneer je spawned, waardoor je veel afhankelijker bent van je teamgenoten en dan voornamelijk van de Support klasse, die je ammo kan aanvullen. Er staan over de gehele map wel kisten om je ammo bij te vullen, maar in de heetst van de strijd heb je hier natuurlijk geen tijd voor. Hierdoor forceert DICE veel meer teamplay wat ik een enorme vooruitgang vind.

Battlefield 1 kende veel maps die enorm open waren, waardoor het voor snipers een genot was om je van honderden meters onder vuur te nemen. In de twee maps in de Battlefield V beta was dit heel anders. De map Rotterdam(één van de meest indrukwekkende maps die ik in een shooter heb gespeeld) staat vol met huizen, smalle gangen en kleine pleintjes waardoor je veel meer close combat hebt. Natuurlijk zijn er nog genoeg mensen die met een sniper rondlopen maar je kan deze nu veel gemakkelijker ontwijken. In de andere map was dit ook het geval alhoewel die wel meer open was dan Rotterdam.

Gladstrijken van kleine punten

Wat ook opviel was het geringe aantal voertuigen. Af en toe reed er wel iemand in een tank of op een motor, maar de nadruk lag duidelijk op close quarter combat. Dat zal misschien een hoop doorgewinterde Battlefield fans tegenstaan maar ik vond het ook een erg goede verandering. Let wel op dat er maar twee maps beschikbaar waren tijdens de beta en er zullen vast ook maps zijn waarbij er meer voertuigen zullen rondrijden of vliegen.

Als laatste puntje wil ik nog even de gunplay benoemen. DICE heeft duidelijk geluisterd naar de klachten van de afgelopen games en de gunplay voelt een stuk realistischer. Het is enorm bevrediging om een magazijn leeg te knallen op een vijand waarna die als een zak aardappelen ter aarde stort.

Natuurlijk was niet alles positief tijdens de beta, de performance op PC was nog lang niet optimaal en er waren veel bugs. Ik wilde bijvoorbeeld spawnen bij een Squad lid maar die hing op dat moment in de lucht aan een parachute waardoor ik meteen dood viel. Ook zag je diverse keren dode soldaten allerlei rare breakdance moves maken op de grond. DICE heeft de releasedatum verschoven naar 20 november wat zeker een goede zet is geweest. De basis is er voor BFV om een fantastische shooter te worden maar er zijn nog wel wat punten te verbeteren.


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: FPS | Release: 16-09-2018 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: DICE
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx