Dragon Age: Inquisition

thumbnail

Thedas, het universum waar Dragon Age Inquisition zich afspeelt staat in brand. Er is een oorlog uitgebroken tussen de Mages en de Templars, de leider van de Chantry is omgekomen bij een aanval en verschillende facties proberen de macht in Thedas te grijpen. Tegelijkertijd verschijnen door de hele wereld rifts die een portal openen waardoor demonen en ander volk dat je liever niet op je verjaardag uitnogigt Thedas kunnen binnenkomen. De game begint met een cut scene waarin jij als enige een aanval vanuit zo’n rift overleeft. Omdat alle facties zich focussen op hun eigen oorlogen is het aan jou om de strijd aan te gaan met deze demonen. The Inquisition is born.

Goed, tijd om te spelen! In het begin van de game word je overladen met keuzes en informatie. Zoals elke klassieke RPG begin je de game met het maken van je eigen character. Naast het kiezen van je class (mage, rogue, warrior) en race (human, dwarf, elf en qunari), kan je tijden zoet zijn met het vormgeven van je uiterlijk. De game komt heel traag op gang. In de proloog van het spel probeert de game je alle menu’s en opties uit te leggen. Dit is zo veel informatie, dat je de eerste 2 uur van de game meer bezig bent met het uitpluizen en doorlopen van menu’s dan dat je daadwerkelijk aan het gamen bent. Deze menu’s blijven een crime. De opbouw is niet logisch en de button mapping lijkt te zijn bedacht door een stagiar op het kantoor van Bioware. Een voorbeeld: Als bent geleveld en je een nieuwe skill hebt gekozen, bevestig je je keuze met de X-knop. Wanneer je een item wil craften, doe je dit opeens met Y-knop. Dit maakt dat je in elk menu weer moet kijken welke knop wat precies is en kost het je onnodig veel tijd. Is dit heel erg? Nee, maar het leidt wel tot onnodige ergernis als je even snel iets wilt aanpassen of maken.

Bugs

Nu we toch bezig zijn met kritiekpunten, kunnen we er net zo goed even mee door gaan. Er zitten een hoop bugs in de game. Zo liepen we bijvoorbeeld over een grote open vlakte en vanuit het niets verscheen er op de plek waar we stonden een volledig kamp met vijanden. Het is in de afgelopen week meer dan eens voorgekomen dat al het geluid in het spel zonder reden wegvalt. Even de game op pauze zetten en weer verder spelen lost dit probleem op. NPC’s zijn net betonnen pilaren. Ze zetten geen stap aan de kant als je er langs wil. Je paard loopt zo houterig door de wereld heen, dat je in de praktijk afstanden vaak te voet aflegt. Zo kan je nog een heel aantal van dit soort foutjes in de game vinden. Al met al zijn het allemaal kleine probleempjes.

Zoals gezegd, de game komt wat traag op gang en vooral in de proloog krijg je zoveel informatie te verwerken en is het even zoeken naar antwoorden als je in de vele menu’s zit, daar moet je aan het begin even doorheen. Eenmaal door de proloog heen? Adventure awaits! Zodra je begint met het echte spel maak je direct contact met een behoorlijk aantal playable en non-playable characters. Allen vervullen uiteraard een eigen specifieke rol in het spel en hier begint ook direct het strategisch denken over het verdere verloop van je spel. Tijdens quests ben je altijd op pad met vier characters, je eigen gemaakte character en drie anderen die je zelf kiest. Alle playable characters hebben eigen abilities en dus een eigen rol tijdens quests. Wat dit ook direct leuk maakt is de vrije keuze die je hebt bij het upgraden van abilities, waardoor teamrollen verder worden uitgewerkt en meer betekenis krijgen tijdens het spelen. Zo kan je er voor kiezen om met 4 dps-ers op pad te gaan en op basis van brute kracht je door de quests heen te slaan, maar je kan bijvoorbeeld ook een team samenstellen met een tank, healer, rangeddpser en een meleedpser en gaan voor een tactische aanpak. Je kan op elk moment tussen de characters binnen je team switchen. Het is dus niet zo dat je alleen met je eigen character speelt. De game laat de keus aan jou. Het leuke is dat je met alle NPC’s gesprekken kan voeren. Dit zorgt er voor dat alle characters in de game een eigen karakter krijgen. Net als in het echte leven zal je met de ene character meer binding krijgen dan met de ander. De dialogen zijn goed geschreven en je kan zelf bepalen wat voor antwoorden je op vragen geeft. Zo kan je de ultieme goodguy zijn en mensen proberen te helpen, maar als je liever een enorme eikel bent kan dat ook. Je moet je wel realiseren dat elke keuze die maakt in een dialoog invloed kan hebben op de verhaallijn, met alle gevolgen van dien. Zo kan het gebeuren dat op basis van gemaakte keuze een andere factie besluit om zich wel of juist niet aan te sluiten bij jouw strijd tegen het kwaad.

De mainstoryline is simpelweg geniaal. Het verhaal zit vol met plotwendingen die direct invloed hebben op de game. Ook de quests zijn leuk en afwisselend. Het is lastig om dit te beschrijven zonder enorme spoilers weg te geven, maar neem van ons aan dat de storyline je echt geen moment zal vervelen. Naast de mainstoryline zijn er talloze side quests te doen. Sommige hiervan moet je doorlopen om verder te kunnen met de main story line. Deze sidequests zijn vaak een stuk minder boeiend. Het zijn een beetje de standaard opdrachtjes die je moet uitvoeren. Omdat het soms noodzakelijk is deze sidequests te doen voor de hoofdmissies, ben je veel tijd kwijt aan opdrachtjes als het zoeken van materials voor questgivers of een brief van persoon A naar persoon B te brengen. Is dit erg? nee, niet persé. De quest zelf mag dan weinig tot de verbeelding spreken, de wereld waarin je rond loopt doet dat wel. Zonder dat je het echt doorhebt leid je omgeving je vaak af van je quest. Zo zijn we tijdens een quest meerdere keren een berg op geklommen, simpelweg om het uitzicht te checken en hebben we op een gegeven moment vanaf een goed vantage point het gevecht tussen een reus en een draak gevolgd. Er zit veel leuke afleiding in de wereld om je heen. Daarnaast kom je talloze grotten en vijandige kampen tegen die je toch even tussendoor wilt verkennen en alle vijanden met de grond gelijk maken.

Tijdrovend

De gevechten zien er echt gruwelijk uit, maar zijn vaak niet zo uitdagend. Door je rechter trigger in te drukken voert je character zijn standaard aanval uit. Daarnaast kan je elke character acht special attacks toewijzen. Doordat ook tijdens de gevechten de button lay-out niet ideaal is, zal je er in de praktijk vaak maar vier gebruiken. Uiteindelijk hou je dus gewoon je trigger in en wacht tot 1 van de vier special attacks beschikbaar is en ram je direct die knop in. Omdat het best wel wat tijd kost voordat die special attacks zijn herladen, kan je tijdens een gevecht met een grote boss rustig een slok van je koffie nemen. Daarnaast is er een tactical view toegevoegd. Hierbij gaat het spel op pauze en krijg je een top-down view waarin je al je teamleden de opdracht kan geven om een specifieke vijand aan te vallen. Grappige feature, maar in de praktijk hebben wij het niet veel gebruikt. Het haalt de snelheid flink uit het gevecht.

Als je deze review leest, kunnen wij ons voorstellen dat je het idee hebt gekregen dat we niet heel erg enthousiast over deze game zijn. We kunnen nog alinea’s vullen met kritiekpuntjes en dingen die beter kunnen. Al laat Dragon Age Inquisition een hoop steekjes vallen, kan ik je beloven dat de game zelf het helemaal goed maakt. Het aanbod van content is gigantisch. Een belangrijk onderdeel binnen Dragon Age games zijn (hoe kan het ook anders) draken. Er zitten door heel de wereld tien draken verstopt. Voor deze review hebben we heel wat uren in deze game gestoken, al kom je niet heel vaak en snel nieuwe draken tegen. BioWare claimt dat deze game zo’n 150 uur aan gameplay zal leveren. Wij hebben geen reden om hieraan te twijfelen. Daarnaast kan je je nog uren vermaken met het uitkammen van gebieden, grinden naar materials en kan je genieten van de mooie sfeervolle verschillende gebieden. Het sterkste wapenfeit van Dragon Age Inquisition is en blijft het verhaal. De intriges, plotwendingen en dialogen zorgen er voor dat je deze game niet kan en wil wegleggen.

Eerlijk is eerlijk. De game laat een hoop steekjes vallen, maar dit zijn vaak kleine dingen waarvan we verwachten dat de meeste hiervan nog met updates zullen worden opgelost. Het verhaal, de sfeer en de speelwereld maakt alles meer dan goed. Dragon Age Inquisitions is wat ons betreft één van de beste games van 2014 en de aanschaf zeker waard.


  • Auteur: Mats Kwakernaak | Genre: RPG | Release: 04-12-2014 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Bioware
    Graphics: 9.5 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 6.0 | Replay: 10
    9.0
    + Geniale verhaallijn
    + Grote hoeveelheid content
    + Dialogen
    - Onlogische button mapping
    - Bugs
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx