GamesCom 2013 – Titanfall, Diablo, Skylanders…

thumbnail

LEGO Marvel Super Heroes

De LEGO games van TT games blijven maar verschijnen en gaan nog altijd als warme broodjes over de toonbank. Dit jaar hebben ze Marvel-helden gestrikt om te figureren in het nieuwste deel ‘LEGO Marvel Super Heroes’. In het persgedeelte van Gamescom werd ons de game getoond. Het spel kan met ‘LEGO Batman 2 DC Superheroes’ worden vergeleken. Er is een geheel nieuw verhaal verzonnen waarin alle superhelden en badguys (méér dan 100!) een rol spelen. De gameplay en besturing blijft zoals de vorige delen. Los van de verhaallijn kan vanuit S.H.I.E.L.D., de thuisbasis, de stad als open wereld worden verkend en kunnen, zoals in Batman, extra missies worden vervuld. Ook grafisch was een en ander verbeterd. Helaas was er een probleem met de bekabeling waardoor we het resultaat niet op een Next-Gen hebben kunnen bewonderen. De spreker op Gamescom gaf aan dat de meeste tijd en geld in de ontwikkeling van de karakters is gestoken. De speler moet namelijk uit de (typerende) bewegingen en aanvallen de personages herkennen. Zo heeft hij Iceman laten zien, die over een zelfgemaakte glijbaan van ijs glijdt en Mr. Fantastic, die met zijn elastische lichaam in zowat alles kan transformeren. Ook andere karakters als Spiderman, Wolverine, Hulk en nog vele anderen kwamen voorbij. Ik moet zeggen dat de karakters erg geloofwaardig waren uitgewerkt. Ik had stiekem de hoop dat ook Apocalypse in de game zou zitten. De spreker ontkende dit niet echt, dus wie weet mogen we ook van dit karakter gaan genieten. Al met al dus een LEGO game zoals we het gewend zijn, maar dan met generaties Marvel-helden en -slechteriken!

Xcom: Enemy Within

In Xcom: Enemy Unknown leerde de speler de hernieuwde wereld van Xcom kennen, waarin de aarde samen moest komen om het gevecht met het kwaad uit de ruimte aan te gaan. In deze game was een van de opdrachten het onderzoeken van materieel van de buitenlandse wezens en het doen van autopsies op hun lichamen. Dit alles om nieuwe technieken uit te vinden en wapens, vliegtuigen, gebouwen en andere zaken met de buitenaardse technologie te verfijnen. In de uitbreiding van Xcom, ‘Xcom: Enemy Within’, heeft de mensheid wat dit betreft een flinke stap vooruit gezet. De speler krijgt de mogelijkheid te spelen met cyborgsoldaten en supermutanten. Hierdoor neemt niet alleen de kracht van aanvallen maar ook de variëteit in speelwijzen toe. Zo kan een mutant tegen een hoge toren oprennen waar je in de vorige game te voet niet bij kon komen. Ook kunnen hersenspoelaanvallen van aliens worden weerkaatst, zeer pijnlijk voor je tegenstander! Enkele nieuwe maps zijn toegevoegd en een groter deel van de omgeving kan kapot worden geschoten. Vooral de Cyborg kan flink wat schade aanrichten. Dat de mensheid erop vooruit is gegaan betekent natuurlijk niet dat de buitenaardse technologie stil heeft gestaan. Ze komen met zwaarder geschut dan ooit en zullen de speler in deze turn-based RPG alle hoeken van de map laten zien.

Skylanders: Swap Force

Het derde deel van Skylanders op de console, met nieuwe avonturen, nieuwe vijanden en natuurlijk nieuwe helden! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet erg overtuigd was toen ik hoorde dat in dit nieuwe deel het boven- van het onderlichaam van karakters gescheiden kan worden en worden gecombineerd met andere karakters. Toen ik de presentatie zag, welke overigens van alle presentaties op de beurs het meest enthousiast werd gepresenteerd, raakte ik steeds meer geïnteresseerd. In Swap Force kan gebruik worden gemaakt van een geheel nieuw legioen aan Skylanders, waarbij de poppetjes die je op de portal zet, middels een magneet van het bovenlijf kunnen worden ontdaan. Van een ander karakter kun je het bovenlijf met het onderlijf combineren. Hierdoor combineer je zowel de namen als de krachten. Zo kan een trager karakter ineens vliegensvlug worden. In Swap Force is daarnaast gebruik gemaakt van een nieuwe engine waardoor het er beter uit ziet dan ooit, op de current-gen consoles, maar zeker op de PS4 waarop de game gespeeld kon worden. De levelcap is verhoogd naar 20 en een nieuwe moeilijkheidsgraad is toegevoegd om de uitdaging te vergroten. Ook kan de skylander vanaf nu springen! Er zijn verschillende minigames toegevoegd om de variatie te vergroten. Net als bij alle andere delen zul je flink wat karakters moeten verzamelen wil je alle hoeken en gaten van de game kunnen ontdekken. Ik denk dat, hoewel ik het niet leuk vond klinken, een best mooie game is neergezet, die een veel breder publiek zal aanspreken.

Castlevania: Lords of Shadow 2

Gabriel Belmont is terug! In het eerste deel veranderde hij van een brenger van het licht in de duisterheid zelve. Kort gezegd wil Gabriel in dit nieuwe deel van zijn onsterfelijkheid af. Op de beursvloer kon de game worden gespeeld vanuit een doodskist. Ze hadden er alles aan gedaan om in de sfeer van dood, verderf en vampieren te komen. Ook hadden ze Gabriel groots op een troon geplaatst. Hij waakte over ons terwijl wij vanaf het kerkhof in een doodskist zijn avonturen beleefden. In de trailer leerde de speler de nieuwe Gabriel kennen. Een bloeddorstige vampier die voortaan met magisch zwaard, vlammende vuisten en bloedzweep de strijd aan gaat. Met vuisten kunnen schilden worden gebroken en met iedere klap van het zwaard kan de speler zichzelf helen. Kalm zit Gabriel uit zijn met bloed gevulde kelk te nippen als een stormram zijn kasteeldeuren vernietigd. Een legioen vijanden staat voor zijn deur om hem en zijn kasteel te vernietigen. Zowel de broederschap van het licht als ook het legioen van Satan willen van hem af. Uit de korte trailer bleek duidelijk dat de gameplay uit het eerste deel in ere is gebleven. De gevechten gaan wat mij betreft ietwat soepeler en grafisch ziet het er beter uit. Ook nu moeten grote getale monsters in het stof bijten voor de almachtige Gabriel. En hij moet, op zijn beurt, al zijn krachten herpakken om overweldigende legers en gigantische vijanden te verslaan.

Stronghold Crusaders 2

De eerste vragen die de mannen van Firefly Studios aan ons stelden in de behind closed doors-sessie was of we bekend waren met Stronghold / Stronghold Crusaders en of het lang geleden was dat we ze hadden gespeeld. Ik moest diep in mijn geheugen graven om te bedenken hoelang dat geleden was, ik denk wel ongeveer een jaar of tien. Naar gelang ons gesprek vorderde begon ik me steeds meer te herinneren. Namen als ‘The Wolf’, ‘The Pig’ en ‘The Rat’ kwamen in me op. Ook kon ik me herinneren hoe vreselijk ik iedere missie vond waarbij linea recta een kasteel bestormd moest worden. De sprekers stelden me gerust door aan te geven dat deze missies niet in de nieuwe game verwerkt zitten. Ze wilden gedurende de sessie vooral benadrukken dat ze de afgelopen jaren goed naar de fans hebben geluisterd en op basis van de wensen deze nieuwe versie hebben gecreëerd. Ze zijn daarbij trouw gebleven aan het idee Stronghold. Ze hebben naar eigen zeggen hetzelfde spel genomen en vervolgens geperfectioneerd, maar dan wel in een nieuw avontuur. De game ziet er grafisch uit, maar je herkent direct dat het Stronghold betreft. Opnieuw zal de koning moeten worden verdedigd, opnieuw speelt de economie in al haar facetten een essentiële rol en opnieuw zul je de mensen tevreden moeten houden. Tevens kan er worden gevochten en verdedigd. Het bouwen van muren is verbeterd; in het vorige deel was het nog weleens lastig te zien of een muur wel helemaal aansloot op een berg. Soms glipte er weleens legereenheden doorheen. Ook zijn enkele nieuwe eenheden gepresenteerd, waarbij erg is gezocht naar het creëren van balans en geloofwaardigheid. Voorheen kon de speler bijvoorbeeld een lading pijlen uit het niets naar de vijand schieten, hiervan is nu een wapen gemaakt die gebouwd dient te worden. De opbouw van de originele game is overeind gebleven, zo zijn er enkele AI-karakters met elk hun eigen karaktertrek toegevoegd. Alle karakters kennen dezelfde units, maar in een spel kennen ze allen een andere strategie. Ik heb vroeger veel Stronghold gespeeld en vond het concept top, ben dus zeer benieuwd naar het eindresultaat dat waarschijnlijk ergens in het eerste kwartaal in 2014 zal verschijnen!

Titanfall

Titanfall is een first-person shooter, mede gecreëerd door enkele ontwikkelaars van Call of Duty. Uit een demo die we speelden in een multiplayer sessie van twaalf man werden me enkele dingen duidelijk. Het speelt zich af in een fictieve wereld met futuristische technologie. In het team waarin ik speelde kon gekozen worden tussen een soldaat met een beetje standaard soldatenuitrusting, waaronder een combat rifle en een pistool. Ook kende ons team een soort assassin welke twee pistolen droeg waarvan met een doelen vanuit onmogelijke posities geraakt konden worden. Het derde karakter was meer van het grovere geschut, met een shotgun en een pistool. Alle drie de karakters droegen daarnaast een ‘anti-titan’ wapen, het karakter met de shotgun droeg bijvoorbeeld een rakettenwerper. Naast de keuze van een soldaat moest de speler een titan kiezen, een reusachtige robot die iedere zoveel minuten door de speler bemand kon worden. Ook hierin zit verschil tussen licht- en zwaar bewapend. Daarnaast hebben de titanen krachten als bijvoorbeeld het tegenhouden en terugsturen van kogels en het creëren van een elektromagnetische rookwolk. Het is een vliegensvlugge shooter, iedereen raast door het veld. Mensen kunnen namelijk dubbele en extra hoge en grote sprongen maken en ook muren horizontaal en verticaal oprennen. Er zullen verschillende modi in de game zijn verwerkt, wij moesten in dit geval een gevangene uit de handen van het andere team redden. Aan het eind wint natuurlijk het team met de meeste punten. Mooie is dat het spel dan nog niet is afgelopen, het verliezende team krijgt nog de mogelijkheid te ontsnappen. Lukt dat? Dan krijgt het team nog een lading bonuspunten. De kracht van het spel zit in de extra dimensie van de titanen en de snelheid van het spel. Klinkt je dit als muziek in de oren? Dan zou ik zeker even de website checken! Rond de lente van 2014 zal het spel op de schappen verschijnen.

Diablo III: Reaper of Souls

Diablo III was wat mij betreft een grote tegenvaller. Diablo II werd helemaal kapot gespeeld en we waren dan ook erg verheugd op het derde deel, maar het voldeed niet echt aan de verwachten. Nu heeft Blizzard de uitbreiding ‘Reaper of Souls’ gepresenteerd en daarbij aangegeven dat ze hiermee terug willen gaan naar de roots van Diablo. Om dit te doen hebben ze enkele belangrijke veranderingen doorgevoerd. Ten eerste hebben ze een sequel ontwikkeld. Eén act die zich afspeelt na de opsluiting van Diablo in de soulstone. Deze steen wordt door Tyreal diep onder de grond, onder Westmarch verstopt. Malthael, voorheen Archangel of Wisdom en nu Archangel of Death, weet echter van de locatie en besluit voor eens en voor altijd al het kwaad in de wereld uit te schakelen, ook de mensheid. De Nephalem wordt opnieuw opgeroepen om het kwaad te bestrijden. Malthael komt natuurlijk niet alleen, hij krijgt hulp van Seraphs, Summoners of the Dead, Executioners en Death Maidens. Blizzard heeft ook een nieuw karakter getoond, de Crusader. Hij vecht met zijn schild zowel als zijn flail. Natuurlijk kent dit karakter enkele unieke aanvallen, maar deze zal ik niet verklappen. Ook is het loot-systeem veranderd. Voorheen vonden spelers massa’s spul, maar bijna niets nuttigs. Daar hebben ze verandering in gebracht. Nu zul je een stuk minder vinden, maar wat je vindt is veel vaker nuttig. Het aantal grijze, blauwe en gele items dat je zult vinden neemt af. Het aantal legendarische items zal toenemen. Daarnaast zullen items bijzondere specs krijgen, wat de wapens extra interessant zullen maken. Ook is de artisan ‘Mystic’ toegevoegd. Hierdoor kun je de wapens transformeren in de hoop dat je de specs krijgt die je graag wilt hebben. De levelcap is verhoogd en Paragon zal voortaan oneindig zijn. Dit betekent dat je in het spel oneindig kunt blijven groeien. De opzet van het verdelen van de punten is ook veranderd. Als laatste hebben ze een nieuwe speelmodus toegevoegd, de zogenaamde ‘loot runs’. De naam zegt het al, dikke beesten en dikke bonussen! De nieuwe act is erg duister opgezet en tracht daarmee terug te grijpen op de sfeer van de vorige delen. Of het ook daadwerkelijk hiermee spelers gaat terugwinnen, dat is de grote vraag!


Auteur: | Genre: GamesCom | Release: 30-08-2013 | Uitgever: | Ontwikkelaar:
Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Naar boven