GamesCom 2016 – Skylanders, Civilization en Champions of Anteria

thumbnail

Skylanders: Imaginators

Skylands, en alles wat hierop leeft, is ooit geschapen met behulp van mind magic. Ancients gebruikten deze kracht voor het goede, maar het kon natuurlijk ook voor kwaad worden gebruikt. Kaos vindt in deze game een weg om deze magie te gebruiken en creëert daarbij machtige doomlanders om hem te helpen de wereld te veroveren. Het is aan jou om diezelfde kracht in te zetten en Kaos te verslaan. Eonen zijnSenseis (nieuwe karakters) ondersteunen je in deze strijd. Er komen heel wat nieuwe karakters bij en enkele zijn erg gaaf. Zo kan met Crash Bandicoot, Dr. Neo Cortex en (jaja…) met Kaos zelf worden gespeeld. Daarnaast kan de speler met mind magic eigen skylanders gaan ontwikkelen in deze game. Daarvoor kun je van ieder element (water, aarde etc.) een kristal kopen waarmee je een karakter van een bepaalde klassekunt creëren. Ditkristal (in een cilinder) plaats je simpelweg op het portaal. Nadat je dat hebt gedaan kun je een klasse kiezen: Smasher, Knight, Ninja, Bazooker, Quickshot, Sorcerer, Brawler, Sentinel, Swashbuckler en Bowslinger. Als je eenmaal een klasse hebt gekozen, kun je deze niet meer aanpassen. Dit betekent dat als je alle elementen en klassen wilt kunnen combineren, je tientallen kristallen zult moeten kopen. Gaaf is dat je na het kiezen van een klasse echt heel erg veel kunt specificeren aan je eigen skylander. Je kunt niet je eigen ontwerp maken, maar kiezen uit honderden ontwerpen in de game. Veel opties zul je wel nog vrij moeten spelen, maar je kunt gelukkig wel al heel wat specificeren. Zo kun je hoofd, torso, armen, benen, wapens en aankleding aanpassen in soort en kleur. Daarnaast kun je de grootte van verschillende lichaamsdelen aanpassen en zelfs de skylander een eigen oneliner geven en een geluidje waar (in speciale situaties) de skylander op zal bewegen / dansen.Heb helaas alleen met het quickshot karakter en de knight kunnen spelen, merendeel van de klassen waren nog niet speelbaar. Bij iedere klasse heb je een aantal standaard aanvallen en een aanval specifiek voor het element(kristal) dat je hebt uitgekozen. Qua gameplay heb ik niets nieuws ontdekt. Wel blijkt dat je, des te meer nieuwe sensei karakters je hebt gekocht, des te hoger het level van je skylanders kan worden. Als je bijvoorbeeld Kaos toevoegd, dan kun je in plaats van max. level 15, alles max. level 16 laten worden, enzovoorts. Daarnaast kent de game verschillende setitems en geven bepaalde items je karakter een bepaalde bonus. Het geeft daarmee wat meer diepgang in de RPG elementen in het spel. Deze game van Activision zal op 13 oktober in onze markt worden released.

Civilization VI

Firaxis Games komt dit jaar met Civilization VI en we hebben een aantal belangrijke ontwikkelingen mogen aanhoren en aanschouwen tijdens ons bezoek aan de Gamescom. Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij een lange tijd geleden is dat ik Civilization heb gespeeld. Vroeger heb ik deel 1 en (met name) 2 helemaal grijs gespeeld, maar heb alle versies daarna gemist. De game is natuurlijk intussen grafisch vele malen verbeterd, maar wat me vooral ook opviel, is dat de game veel toegankelijker is geworden. In deel VI bestaan drie manieren om een pot te winnen: een culturele, technische en nu ook religieuze winst. Dit laatste is nieuw en betekent dat de speler echt aandacht zal moeten besteden aan de creatie en verspreiding van religie in zijn/haar rijk. Je kunt je eigen religie stichten en ervoor zorgen dat je op grond daarvan de uiteindelijke heerser wordt. Heb echter maar zeer kort de game kunnen spelen, dus heb er niet echt van kunnen proeven. Weet enkel dat iedere religie je een bepaalde boost zal geven. Ditzelfde geldt ook bij gebruik van een specifieke politiek, met kaarten kun je kiezen welke politiek je wilt bedrijven, dit kun je gedurende het gehele spel aanpassen.. Aan het begin van iedere pot kun je een stam met leider kiezen. Zo heb je Roosevelt (Amerika), Ghandi (India) en Montezuma (Azteken). Ieder van deze keuzes geeft ook weer een speciale kleine boost in de game. In Civilization VI blijft de stad niet langer beperkt tot één tegel op het speelveld. Je kunt de stad uitbreiden met een aantal districten. Dat biedt vele nieuwe perspectieven en uitdagingen. Je zult keuzes moeten maken en dit kan problemen geven met het binnenhalen van bepaalde grondstoffen. Districten kunnen elkaar bonussen geven, maar kunnen ook voorwaarden zijn om een bepaald gebouw te kunnen construeren. Een aantal interessante nieuwe features dus in deze turn-based game van Firaxis Games.

Champions of Anteria

Ieder jaar treffen we op de Gamescom wel een verrassende titel aan. Dit jaar was ik zeer onder de indruk van Champions of Anteria, een game ontwikkeld onder de hoede van Ubisoft. Doel in de game is om het koninkrijk van Anteria te heroveren. Je kunt een keuze maken uit vijf helden en met drie van hen ga je de strijd aan. Deze helden kennen allen specifieke krachten, zo heb je onder andere een archer, knight en monk (met deze drie heb ik gespeeld). Je zou verwachten dat de monk helende krachten heeft, niets is minder waar. De ontwikkelaars wilden niet geheel voor de standaard karakteristieken gaan. Ze wilden me niets zeggen over de specifieke krachten van de twee ander te kiezen helden, maar mij is wel verteld dat een van de twee een elemental met twee zwaarden (water & nature) zal zijn en een vuursoort. Mogelijk een assassin en een mage?! Anteria kent vijf elementen: vuur, water, natuur, bliksem en metaal. Aanvallen van specieke elementen zijn in bepaalde gevallen sterker, zo is vuur goed om te gebruiken tegen natuur etc. Natuurlijk gebruikt de vijand dit ook tegen je, daarbij kun je spells gebruiken waarbij je elementtypen tijdelijk kunt veranderen en daarmee het spel positief kunt beïnvloeden. Omgevingensinvloeden en aanvallen van uitdagende bazen zorgen er voor dat je vaak je strategie aan moet passen, met name AOE en bepaalde spells. De game is zowel voor beginnende spelers als gevorderden geschikt. Los van vier verschillende moeilijkheidsniveau’s, kun je de spatietoets gebruiken om het gevecht te pauzeren en rustig de acties van helden opnieuw bepalen. Een gevorderde zou er voor kunnen kiezen dit niet meer te doen. De game kent verschillende RPG-elementen, zo kunnen je helden nieuwe aanvallen en spells leren, levellen en kun je steeds sterkere items toevoegen aan je arsenaal. Levelling is niet als vanouds door missies te halen en vijanden te vermorzelen. Levellen doe je door je stad uit te breiden, de manier waarop zou impact moeten hebben op de manier waarop je karakters zich ontwikkelen. Naast de missiemodus bouw je namelijk ook nog aan je stad. Dit element heb ik helaas niet kunnen testen, daar kan ik daarom niet echt veel over zeggen. Ubisoft lanceert het spel op 30 augustus aanstaande.


Genre: GamesCom | Release: 25-08-2016 | Uitgever: | Ontwikkelaar:
Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

Reageer op dit artikel

Je kunt ook rechtsboven inloggen om te reageren met je profiel.
avatar

Naar boven