Mercury Hg

thumbnail

Op Xbox Live Arcade en Playstation Network zijn onderhand een hele hoop puzzel games te vinden en het is dan ook moeilijk om eruit te springen en iets nieuws te doen. We hebben namelijk al heel veel gezien van het Portals schieten tot het spelen met zwaartekracht. Mercury Hg is een nieuwe Arcade titel die ons laat spelen met een druppel kwik en ons diverse obstakels en puzzels op ons pad gooit om ons zoveel mogelijk kwik te laten verliezen. Het klinkt in ieder geval weer eens als wat anders en de stijl van het periodiek systeem geeft de game een eigen look and feel. Maar kan de game ons genoeg uitdagen en heeft het genoeg content voor die 400 Microsoft punten, wat neerkomt op ongeveer 5 euro?

Periodiek systeem

De game heeft vier verschillende game modi te bieden, waarvan de eerste de tutorial levels zijn om alle principes van de game uit te leggen. En hier wordt al snel duidelijk dat de game niet heel veel verschillende onderdelen heeft en je het heel snel oppakt. Het doel van de game is simpel: leidt een druppel kwik zo snel mogelijk, zo compleet mogelijk naar het eindpunt. Dit doe je door het level te kantelen vergelijkbaar met games als Monkeyball. Je bestuurt de camera met de rechter pook en het level met de linkerpook. Doordat jij de controle hebt over een druppel kwik is het mogelijk om het te splitsen of dat je iets verliest in het level. Door op de A knop te drukken kan jij weer alles opnemen om zo de kans om iets te verliezen kleiner te maken. Er zijn in de basis versie van de game 60 verschillende levels beschikbaar, waarmee je ook weer een twintigtal bonus levels kunt unlocken. Dit doe je door de Discovery modus te spelen. De zestig levels zijn in 5 groepen verdeeld die jij weer allemaal moet unlocken. Door zo snel mogelijk te zijn, niks van je kwik te verliezen, hoog genoeg aantal punten te verdienen en ook alle items te verzamelen in het level. Je zult door de eerste aantal levels heen vliegen, pas bij leveltje 50 begint het wat moeilijker te worden en dat is toch wel jammer. Je doet er ongeveer twee a drie uurtjes over om deze modus te voltooien en alles te unlocken. De bonus levels verlengen dit dan weer met een uurtje. De laatste modi die de game heeft te bieden is een challenge modus, die levels uit de Discovery modus hergebruikt en anders verdeelt. Waarmee we alle content van de game hebben behandelt.

Dit is toch wel het grootste minpunt aan deze game. De levels zijn geen enorme breinbrekers. Ze hangen alleen af van hoe goed jij kan omgaan met het balanceren van het druppeltje kwik en niet om hoe pak ik dit level nu weer aan. Ik had graag uitgebreidere levels gezien en ook veel meer elementen die de game interessant houden. Zo is het mogelijk om van kleur te veranderen en ook weer kleuren te mengen om een bepaalde kleur te krijgen. Er zitten onderdelen in die jou vertragen, ‘wegblazen’ en aantrekken. Je kunt niet over een tegel lopen die een andere kleur heeft dan de druppel. De onderdelen worden nooit allemaal gecombineerd en ze houden het simpel voor de speler. Ze proberen enkele leuke onderdelen, zoals bijvoorbeeld dat het mogelijk is om je eigen muziek af te laten spelen en het level te laten bewegen op het ritme van het nummer. Ook het feit dat het kwik is en je dit kan splitsen is een leuke mechanic die niet eens helemaal benut wordt. Alles wordt bijgehouden door middel van leaderbords en dit zal voor sommige de herspeelbaarheid omhoog gooien. Grafisch gezien heeft de game zijn eigen stijl, een strakke maar stijlvolle vormgeving. Er zijn enkele nummers aan de game toegevoegd, maar je zult toch echt je eigen nummers op moeten zetten. De nummers worden met elk level opnieuw gestart en dit komt al heel snel herhalend over.

Simpel, leuk voor een paar levels

Het klinkt nu natuurlijk heel erg negatief, maar voor die vijf euro heb je toch wel een paar leuke uurtjes. Als je nagaat dat andere games het dubbele aantal uren voor de volle mep bieden is dit natuurlijk een erg mooie deal. Het is naast deze basis versie ook mogelijk om de game uit te breiden met extra level packs, maar die zijn op het moment nog niet beschikbaar. Ik hoop niet dat deze packs veel leukere een moeilijkere levels bevatten, zodat je verplicht wordt deze aan te schaffen. Maar ondanks alles ben ik toch wel benieuwd naar wat de exra levels te bieden heeft en heb ik me vermaakt met deze game en daar gaat het om.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Puzzel | Release: 08-10-2011 | Uitgever: UTV Ignition Games | Ontwikkelaar: Eiconic
    Graphics: 8.0 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 6.5 | Besturing: 7.0 | Replay: 6.0
    6.5
    + Simpel maar vermakelijk
    + Eigen stijl
    + Gebruik je eigen muziek nummers
    - Niet al te moeilijk
    - Niet al te lang
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx