Prototype 2

thumbnail

Bruutheid

Als je over bruutheid praat kom je uit bij een select gezelschap games uit. Een game die daar zeker bij hoort is natuurlijk Prototype. Het spel werd op een goed moment gelanceerd maar had enige last van concurrentie. Het spel werd namelijk veelal langs inFamous gelegd, welke destijds net iets betere cijfers kreeg en dan ook beter ontvangen werd. Nu is inFamous 2 deel 2 van Prototype voor, maar heeft de game niet te kampen met enige concurrentie. Een uitgelezen moment dus om gamers aan te trekken.

Qua concept is Prototype 2 niet echt vernieuwend ten opzichte van deel 1. De brute actie is weer volop aanwezig in de game en men heeft diverse gameplay componenten verder uitgewerkt en verbeterd. Ook het main character is gewijzigd. Zo kruip je nu in de huid van James Heller, een karakter dat de actie niet schuwt en ook met de nodige goedkope woorden gooit gedurende het avontuur. Alex Mercer heeft dus plaats gemaakt voor dit nieuwe karakter en met hem ga je de nodige missies aan in de game. De missies die je speelt zijn weer vrij lineair en eenzijdig, al heeft men besloten ditmaal iets meer variatie in het spel te stoppen door de speler geforceerd te dwingen om ook stealth te gebruiken. Je kunt weer karakters en guards uit de omgeving absorberen waardoor je ongezien gehele missies kunt uitspelen. Op zich dus erg leuk, maar de opzet is misschien wat simplistisch. Zo kun je ditmaal zien of karakters in de omgeving in de gaten gehouden worden of niet. Indien dat niet het geval is kun je ze makkelijk absorberen en daarmee dus uitroeien. Hierdoor kun je snel en gemakkelijk gehele kampen kaal absorberen. Op zich niet verkeerd, maar als je nagaat dat zelfs tegenstanders die langs elkaar staan op 2 meter afstand vrijwel ongezien geabsorbeerd kunnen worden lijkt het realisme van de AI toch wel heel ver te zoeken. Maar gelukkig kun je niet constant stealth gebruiken om missies onopgemerkt tot een goed einde te brengen. Actie is namelijk ook een vereiste.

En die actie is er volop. Net als in deel 1 kun je je klauwen weer de vrije hand geven op heli’s en tanks. Trek een turret van een tank af en gebruik deze om heli’s neer te halen of om juist diezelfde tank kapot te krijgen. Verder heb je ook weer de beschikking over de meest brute tentakels, welke gedurende je progressie boekt steeds meer uitgebreid en bruter worden. Je skills worden verder verbeterd naar mate je levels omhoog gaat. Zo kun je onder andere jezelf meer snelheid geven, of juist meer health. Het is aan jou wat je doet met je skills en welke je verder verbetert. Een goed aspect dus van de game, net als het nieuwe Hunt-systeem. Hiermee is het mogelijk om in de grootse stad op zoek te gaan naar je target. Dit is een soort van radar waarbij de golf begint bij het target en zich over het landschap uitspreidt. Vooral van bovenaf kun je hierdoor goed zien waar je target zich begeeft.

Iets beter instappen

Prototype 2 is verder lichtelijk uitgebreid met iets meer toolsets om te gebruiken en met brutere acties die je kunt maken, maar is ook iets toegankelijker geworden. Daar waar je in de vorige game nog vast kon komen te zitten omdat de progressie van de tegenstand zich zo snel verhoogt, daar is het nu iets makkelijker geworden om mee te liften met de tegenstanders. Elke kracht bezit zijn eigen voor- en nadelen en je moet dus goed nagaan wat voor jou de beste is om te gebruiken tegen een bepaalde opponent. Ook zijn er diverse eindbazen die je dient te verslaan, de een wat moeilijker dan de ander, maar des te uitdagend. Prototype 2 blijft daarmee aardig gevarieerd, maar is nog altijd, net als deel 1, vrij lineair opgebouwd, waardoor je niet echt zult merken dat je constant met iets nieuws bezig zult zijn.

Het rennen en springen op de daken gaat in dit deel met speels gemak. Hoewel de gameplay prima is, hekel ik toch nog altijd het target-systeem, dat te moeizaam werkt. Je pakt niet altijd op wat je op wilde pakken (een persoon ipv. een auto bijvoorbeeld) en je mikt ook niet altijd op hetgeen je voor ogen hebt. Hiervoor heb je weliswaar een target-knop, al zou het beter zijn als men het standaard targeten iets eenvoudiger en voor de hand liggend had gemaakt. Al met al werkt de gameplay in combinatie met de controls prima. De gameplay is dus wederom prima, net als in deel 1 het geval was, maar deze is nog iets verfijnder geworden. Jammer is echter dat wederom het verhaal vergeten wordt. Hoewel je missies altijd een doel hebben en een korte achtergrond kennen, gaat het basisplot helemaal nergens over. Je raakt dan ook als speler totaal niet betrokken bij je karakter, waardoor de toch vrij lineaire gameplay nog meer opvalt en een tekortkoming wordt, en dat is jammer. Met een goed verhaal had Prototype 2 dan ook beter kunnen zijn dan deel 1 was. Daarmee kent het spel eigenlijk dezelfde minpunten als deel 1 had in 2009.

En ook op andere gebieden is het spel eigenlijk miniem vooruit gegaan. De graphics zien er vrij kartelig en ruw uit en de omgevingen ogen vrij lomp en grauw, waardoor het echte detail ontbreekt aan de game. De tussenfilmpjes zien er weliswaar beter uit, maar zich kunnen meten met bijvoorbeeld inFamous 2 kan deze game niet. Qua audio is het spel weliswaar beter. Al vanaf het moment dat je de game opstart doet de bass uitstekend haar intrede en ook ingame ontstaat de nodige chaos wanneer je de speakers een tandje hoger zet. En zo hoort het met chaos, dat moet ook uit de speakers dreunen.

Hoewel de game alleen maar een singleplayer bezit is dit voor mij geen minpunt gebleken. Het spel gaat lang genoeg mee en zo nu en dan kun je ook kiezen uit extra missies, waardoor men spelers ook iets meer keuze geeft. Echter is Prototype 2 niet de opvolger die deel 1 weg weet te blazen met vernieuwingen, een hogere kwaliteit en meer variatie. Daardoor is ook deel 2 een vermakelijke game, maar niet veel meer dan dat. De lichte verbeteringen wat betreft de RPG-elementen (die licht zijn), de gameplay en de controls brengen echter uiteindelijk een toch iets meer verfijnde game. Twijfel je in deze rustigere tijd over welke games te kopen en houd je wel van een lekkere slachtpartij? Dan zal Prototype 2 je ongetwijfeld de nodige uren vermaken. Maar kijk je uit naar een echte AAA-topper, dan zou ik Prototype 2 daar niet in willen categoriseren.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Actie | Release: 28-04-2012 | Uitgever: Activision | Ontwikkelaar: Radical Entertainment
    Graphics: 7.5 | Geluid: 8.3 | Gameplay: 8.4 | Besturing: 8.2 | Replay: 7.0
    8.1
    + Lichte verbeteringen tov. deel 1
    + Brutere actie krijg je vrijwel niet
    + Gameplay blijft lekker aanvoelen
    - Globaal blijft het spel vrij eenzijdig
    - Grafisch niet geweldig, boeiend verhaal ontbreekt
    - Target-systeem nog niet uitgekristalliseerd

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx