Risen 2: Dark Waters

thumbnail

Zwijnen verslinden

Risen 2: Dark Waters moet het succesvervolg worden op deel 1, welke relatief positief werd ontvangen. De game is inmiddels al enige tijd op de PC te bewonderen, iets wat opvallend is aangezien games de laatste tijd vaak eerder op de console verschijnen. Ditmaal blijft de console-versie dus achter en hebben we te maken met een regelrechte PC-port. Ik ben benieuwd of dat de game goed gedaan heeft.

In Risen 2: Dark Waters stuurt de Inquisitie de speler uit op zoek naar een remedie tegen de monsterlijke zeemonsters die steeds de rederijen verstoren, waardoor het eiland verstoken blijft van de noodzakelijke toevoer van goederen en middelen. De piraten lijken te weten hoe ze met deze beestjes om moeten gaan… maar ze willen niet echt meewerken. Tijd dus om zelf een piraat te worden. Als beginneling stort je je in de wereld van piraterij, corruptie en geweld.

Op zich is Risen 2 een echte piratengame, zoals we al gewend waren van deel 1. Het spel komt langzaam op gang; Je wordt op een eiland gedropt waarna je kunt gaan verkennen. Je eerste echte quest draait om het charmeren van je collega om haar te laten koken, al heb je daarvoor al gezocht naar een eigen wapen en hele kleine mini-quests gedaan. Echter hebben veel quests verband met elkaar. Om iets voor elkaar te krijgen heb je andere mensen nodig in het spel, die vervolgens weer jou nodig hebben om hun rotklusjes op te laten knappen. Dit soort quests blijf je gedurende het gehele spel wel houden en zo nu en dan krijg je dan ook ruzie wanneer je kanten moet gaan kiezen. Een echte moraal speelt er echter niet in de game, zoals bij bijvoorbeeld Fallout: New Vegas, waarin je blijvende ruzies met bepaalde mensen kunt krijgen. Risen 2 is een echte RPG-game met een licht combat systeem. Vechten kun je met apen, grootse krabben, ghouls maar ook met piraten zelf, en zelfs groter gespuis. Het assortiment aan vijanden verandert met de omgeving, waardoor je skills steeds verder opgevijzeld moeten worden. Je gear helpt hier ook bij. Koop af en toe een nieuw zwaard, leer skills van mede-piraten en collega’s en zorg er zo voor dat je diverse aspecten van je karakter verbetert. Aspecten zijn ook wel onderverdeeld in talenten, te weten Blades, Firearms, Thoughness, Cunning en Voodoo. Vooral Cunning is in het begin belangrijk wanneer je de lockpick skill wilt leren. De firearms is belangrijk bij het gebruik van geweren, wat een shotgun of pistool kan zijn bijvoorbeeld. Ook speciale Voodoo-krachten kunnen dus ingezet worden.

Genoeg content, genoeg te beleven…

Je begint het spel op het bescheiden eilandje Caldera, waarna je al snel verder vaart naar Tacarigua. Andere locaties in de game die je bezoekt zijn The Sword Coast, Antigua, The Isle of Thieves, Caldera II, Marcai Bay, Isle of the Dead en de Water Temple. Wat zegt dat zul je denken? Dat betekent dat je heel wat rond kunt gaan struinen in de wereld van Risen 2. De eilanden zijn weliswaar niet immens, maar zijn groot genoeg om lichtelijk te kunnen verdwalen. Het quick travelen is in ieder geval een broodnodige feature die dan ook aanwezig is, gelukkig… Elke omgeving bevat haar unieke aspecten, verborgenheden en vijanden, wat ervoor zorgt dat verkennen en voorzichtig zijn een vereisten zal zijn. Hoewel het spel in het begin nogal traag op gang komt en het verzamelen van Goud een moeilijke kwestie is en je dus vooral erg zuinig moet zijn en veel gevonden items moet verkopen, zijn de RPG-elementen toch vrij verslavend. Vooral de quests, de simpele minigames, zoals snel bier drinken in het café, en het constant verbeteren van je skills zorgt voor een lichte verslavingsfactor.

Daarbij komt dat de quests ook nog eens vrij gevarieerd zijn. Skills zijn ook belangrijk wat kleding betreft. Met een speciale ring, oorbel of bandana maak je indruk op anderen, en dat kan in gesprekken best wel eens helpen. Overtuigingskracht is niet gebaseerd op geluk, maar puur op skills. Je kunt zelfs een eigen crew vormen die je gedurende het spel ondersteunt. Hoewel het er allemaal wel rooskleurig uit lijkt te zien, kent het spel naast de prima RPG-elementen ook haar minpunten. De AI is geregeld dramatisch. Zo zie je zelden dat veel vijanden met z’n allen op je af komen, omdat ze elkaar in de weg lopen. Verder zul je zien dat bepaalde beesten blijven hangen achter stenen of zo gescript zijn dat ze slechts tot een bepaald punt kunnen lopen. Ook bij gevechten zul je regelmatig zien dat je in een bepaalde loop vijanden makkelijker kunt verslaan. Ook de game mechanics zelf zijn erg houterig. Gevechten verlopen erg stroef, zijn niet diep doordacht en zijn soms eerder frustrerend dan amusant, iets wat toch wel belangrijk is in een piratengame.

Verder is het soms frustrerend, vooral in het begin, wanneer je er pas later achter komt dat een bepaald talent een hoog niveau vereist, waardoor je niet verder kunt en praktisch gedwongen wordt om een landschap met vijanden op te zoeken om zo ervaring op te doen. Pas daarna kun je je skill opvoeren. In Fallout 3 bijvoorbeeld kunnen dit soort dingen nog middels alternatieve wegen opgelost worden. Als je net in die vervelende, overgebleven quest zit zal het spel vooral een sleur worden, waar je echt even doorheen moet bijten. Dat is jammer want in potentie had Risen 2 echt een topper kunnen zijn. Het spel is gewoon te snel afgewerkt.

Net wat te veel minpunten

Dat zijn helaas nog niet de enige minpunten want vooral grafisch kan het spel er amper nog mee door. Het porten van de PC naar de PlayStation 3 was blijkbaar een helse klus want grafisch is het spel er ver op achteruit gegaan. Niet alleen dat valt te constateren maar ook de framerate is soms bedroevend te noemen. Heel soms loopt het spel zelfs vast. Het is dan ook niet voor niets dat in de game gewaarschuwd wordt om regelmatig je game te saven. Vooral qua physics klopt er meer niet dan wel. Het opgraven van schatten illustreert dat nog wel het meest. Het scheppen van lucht zorgt ervoor dat plots een schat herreist uit de grond, waarbij allerlei textures door elkaar heen vliegen wat zorgt voor totale chaos in je scherm. Ook bij gevechten laten de physics flink te wensen over. Ook qua audio is het spel vrij matig. Op actiemomenten volgt een achtergrondmuziek maar veelal moet je het doen met vrij veel stilte. De soundtracks doen soms een beetje denken aan die van Fallout 3, ook met lekker veel bass en een claustrofobische sfeer, maar veel kun je daar helaas niet van genieten. De conversaties zijn gelukkig wel weer vrij behoorlijk te noemen.

Je kunt zeker niet zeggen dat men haar best niet heeft gedaan. Risen 2 neemt vele, vele uren in beslag. De RPG-elementen zijn zeker een positief punt van het spel. De gameplay daarentegen is een stuk minder. Het combat-systeem werkt veel te houterig en gecompliceerd en ook grafisch valt het spel erg tegen. Daarnaast loopt het spel soms niet lekker op de PlayStation 3 en zijn er toch wel enkele bugs die irritant kunnen zijn. Ook de physics zijn onder de maat, waardoor we Risen 2 helaas niet als nieuwe topper mogen bestempelen. Toch zullen RPG-liefhebbers en liefhebbers van piratengames eindelijk weer eens een game tot zich hebben waarmee ze vele uurtjes aan het beeldscherm gekluisterd zullen zitten. De licht-verslavende aspecten van de game maken dan ook dat Risen 2 in combinatie met de wel goede componenten toch een lichte slag weet te slaan. Een gevonden schat is het echter nog niet. Daar is de diamant nog te ruw geslepen voor.


Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Actie/RPG | Release: 02-08-2012 | Uitgever: Deep Silver | Ontwikkelaar: Piranha Bytes
Graphics: 5.0 | Geluid: 6.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 8.0 | Replay: 9.0
7.4
+ Tientallen uren aan quests
+ Prima RPG-elementen
+ In potentie een geweldige game
- Te matig afgewerkt
- Grafisch vrij matig, zelfde geldt voor de physics
- Regelmatig vastlopers op de PS3 en haperen

guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Naar boven