SpiritSphere

thumbnail

Een lokale multiplayer modus komt maar weinig voor als we kijken naar de games van de grotere ontwikkelaars. Waar splitscreen ooit een gegeven was, is het nu verandert in een zeldzaamheid. Maar waar de lokale multiplayer modus een vergeten toevoeging is voor de grote ontwikkelaar, lijkt het erop dat de afgelopen jaren de focus van de kleinere ontwikkelaar volledig op de competitief lokale multiplayer is gericht. We hebben dan vaak te maken met vechtgames of games waar een tikje schade meteen resulteert in een verliesscherm. De one-man studio Eendhoorn heeft zich dit keer gericht op een interessante combinatie van tennis, squash en air hockey aangekleed in een Zelda geïnspireerd stijltje. Is SpiritSphere de prijs van twee biertjes waard of kun je beter voor die twee biertjes aan?

Air Hockey met zwaarden

SpiritSphere heeft goed gekeken naar de klassieke arcade games waar het spel is samen te vatten in een paar simpele regels. Het doel van de speler is om de bal over de lijn van zijn tegenstander te krijgen. De speler kan de bal slaan of een aanval opladen zodat er de mogelijkheid gecreëerd wordt om de bal een effect mee te geven. Voeg daar de mogelijkheid om snel links of rechts te versnellen en je hebt met een verslavend uitdagende game te maken waar je snel zult leren wat je wel en niet moet doen. Elke ronde probeer je als eerste 3 punten te scoren, wat weinig ruimte geeft voor fouten. Het basis van het spel is erg simpel, maar de uitbreiding van speciale bonus voorwerpen die de speler voor een korte tijd een voordeel geven, zorgt ervoor dat zelfs de ervaren speler elke ronde op zijn hoede moet zijn.

Het grote risico voor een lokale multiplayer is de hoeveelheid content die beschikbaar is wanneer het ontbreekt aan vrienden om de game mee te spelen. SpiritSphere bevat een singleplayer modus waar de speler door 10 rondes probeert te komen om zoveel mogelijk gouden munten te verzamelen. Hoe verder de speler raakt, des te hoger de beloning. Maar verliest de speler, dan zal hij de helft van de beloning voor die ronde moeten inleveren. Dit zorgt ervoor dat de speler op een punt belandt waar verder spelen een te groot risico is en het beter is om halverwege te stoppen en je hard verdiende gouden munten om te zetten in extra beloningen. Deze beloningen zijn extra personages ( in totaal 7) die allemaal net ietsjes anders spelen, andere kleuren ballen met aparte eigenschappen en nieuwe arena’s. De verschillende arena’s zorgen ervoor dat de speler slimmer moet spelen om de bal over de lijn te krijgen of er bepaalde extra gevaren zijn om de bal te verliezen. De Squash modus maakt een kleine verandering aan de regels: nu moet je de bal over de lijn krijgen met de verplichting eerst de bal tegen een muur te botsen. Door de uitdaging, extra modi en de redelijk aantal elementen die je kunt vrijspelen heeft SpiritSphere zelfs genoeg te bieden voor de alleenzame speler.

Met vrienden is het leukst

Zoals je zou verwachten is de game het leukst als je het ook daadwerkelijk met een groepje vrienden uitprobeert. De computer bestuurde karakters voelen regelmatig erg oneerlijk aan, maar tegen een menselijke tegenstander is dit niet het geval. Het geeft de mogelijkheid aan 2-4 spelers de game tegelijkertijd te spelen en te bepalen wie de beste met zwaard in hand de bal over de lijn kan krijgen. De game heeft een retro uitstraling en het past bij de arcade gevoel. Het voelt allemaal erg goed uitgewerkt aan en de muziek is zeker ook erg geslaagd. De game is hiermee een leuk tussendoortje en past gemakkelijk tussen de andere recente populaire lokale multiplayer games. Speel je dus regelmatig games met een paar vrienden op de bank, dan kun je hier zeker 2 biertjes voor inwisselen.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Sport | Release: 24-01-2017 | Uitgever: Eendhoorn Games | Ontwikkelaar: Eendhoorn Games
    Graphics: 7.0 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 7.0 | Replay: 7.0
    7.0
    + Erg vermakelijk met een groepje vrienden
    + Groot aantal speelvelden
    + Mogelijkheid om content vrij te spelen
    - Tegenstanders kunnen oneerlijk aanvoelen
    - Rondes zijn soms te snel voorbij
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx