Star Wars Battlefront

thumbnail

Zo rond half december krijgen we na lang wachten weer een Star Wars film. Er zijn al een paar trailers uit die veel goeds beloven. Voor die tijd kunnen fans zich nog even inleven met de nieuwe Battlefront game, van DICE en uitgegeven door EA. Vanaf het eerste moment zag het er al prachtig uit, maar dat is niet het enige wat goed moet zijn. Zou een game die bijna in zijn geheel de nadruk legt op Multiplayer het kunnen redden?

Doet denken aan Bob Ross… de schilder

Grafisch doet de game echt denken aan sommige schilderijen van Bob Ross, de bekende TV schilder uit de jaren 80. Ik heb flink wat afleveringen van zijn show gezien. In de game zie je vooral dat bepaalde iconische locaties, zoals Hoth en Endor, recht uit een schilderij van Bob Ross lijken te komen. Alleen als we wat strakker naar de grafische details kijken, dan zie je zo nu en dan een drop in de textures. Dit heb ik tijdens drukke solo missies in de lucht ervaren en op hoge snelheid vlak over de grond. Het gebeurt niet vreselijk vaak, maar het komt wel voor.

Wat ik tijdens het spelen van drukke missies en MP sessies ook heb ervaren is dat er af en toe framedrops zijn en dat irriteert mij een klein beetje. Meestal heb ik er geen last van tijdens het spelen van games, maar het is niet prettig. Gek genoeg kwam ik het vooral tegen tijdens de solo missies, die niet of nauwelijks verbinding vragen van het internet. Gelukkig kunnen developers dit soort probleempjes makkelijk oplossen.

Content redelijk tot goed

De verschillende modes spelen redelijk lekker, ook al moet je even wennen aan de simpele controls. Dit komt mede doordat je hier en daar on rails wordt gehouden. Uiteindelijk komt dit de game wel ten goede, maar ik heb dan ook net flink wat uren in Fallout 4 en Halo 5 achter de rug. In die games moest je wat meer stoeien met de besturing. De hoeveelheid content die je vrij kunt spelen is vrij snel te behalen. Dit ondervond ik vooral tijdens mijn eerste MP missies, dus los van de solo missies en de tutorial. Ik werd erg snel gedood door spelers met betere uitrusting en wapens. Het is niet makkelijk om op te boksen tegen spelers die eerder toegang hadden tot de game. Het is dus raadzaam door de soms wat saaie solo missies te gaan en daar al de maximale content uit te halen.

De modes zelf zijn gevarieerd. Je hebt Fighter Squadron, waarbij je met TIE Fighters, de Millennium Falcon en X-Wings en andere voertuigen epische luchtgevechten tegen elkaar voert. Als je enige kennis hebt van grootschalige luchtgevechten in onze geschiedenis, dan is Fighter Squadron dat in een game, met Star Wars als achtergrond. Dan is er nog Droid Run, een zes tegen zes gevecht waarin je Droids moet zien te behouden tot het einde van het gevecht. Hierbij draait het dus minder om kills maken, i.t.t. bijvoorbeeld Fighter Squadron.

Walker Assault is de grootste en meest heftige mode in de game. Twintig tegen twintig, waarbij je AT-AT voertuigen en Y-Wing bommenwerpers en nog veel meer kan verwachten. Als je op Hoth speelt is dat The Empire Strikes back all over again, voor degene die de oude trilogie films een warm hart toedragen. Je dient hier net als in The Empire Strikes Back de Walkers neer te halen met een kabel die Luke Skywalker ook gebruikt in de film. Als Empire speler moet je uiteraard zorgen dat de Walkers overeind blijven en de rebellen verslaan. Blast is een klassieke Team Deathmatch mode waar je in wat chaotische gevechten zo snel mogelijk de vereiste score moet zien te behalen. Het is simpelweg een kwestie van zoveel mogelijk tegenstanders uitschakelen. Op deze manier, als je erg goed blijkt te zijn, speel je ook razendsnel content vrij.

Dit is dan ook gelijk mijn punt van kritiek. Als titel van dit stukje had ik redelijk tot goed. Goed in de zin dat de modes best vermakelijk zijn, zeker als je echt een die hard Star Wars liefhebber bent, maar redelijk in de zin dat er te weinig vrij te spelen is. Datgene wat je vrij speelt gaat ook nog eens redelijk snel, zeker als je skills hebt. Ik ben dan ook een beetje bang dat deze game niet zo vreselijk lang mee zal draaien. Hopelijk heb ik het mis en zal o.a. de aangekondigde DLC het tegendeel bewijzen. Er komt overigens een gratis pakket uit binnenkort.

Wat te doen, wat te doen

De solo missies zijn nog het leukste, maar soms te kort en krachtig. Qua hoeveelheid zijn er ook niet erg veel. Van de tutorial solo missies heb je er vijftien, en soortgelijke hoeveelheden met andere voertuigen zoals de Speeder, de X Wing en de Tie Fighter. Het zal makkelijk zijn voor de ene, maar ik hou er niet van als ik in solo missies on rails word gehouden. In de MP is dat gelukkig wel anders en kun je je gang gaan. Waarom dan niet in de solo missies DICE? Juist in solo missies moet je de gamer zijn gang laten gaan.

Gelukkig kun je in de MP wel lekker snel rennen, iets wat voor mij positief herkenbaar was. Hier lijkt de game een piep klein beetje op Battlefield. Tijdens het rennen door de kleine hoeveelheid maps, hoor je van alles om je heen gebeuren. Qua sfeer is er ook niets mis met het spel. De sfeer is goed en de MP gaat lekker snel, maar bij mij wil ik na elk uur wel even iets anders doen. Battlefront is vooral goed als je af en toe een potje speelt, maar ik vind het zijn totaalprijs niet echt rechtvaardigen.

Dat wordt nog wat erger gemaakt door het ontbreken van spacebattles, die ik na de eerste paar uur nog hoopte tegen te komen. Helaas is dat niet het geval en dat smoort de game bijna naar mijn mening. Battlefront is een spel die je af en toe even in je console steekt, maar niet een game die je full time zal gaan spelen zoals met Halo 5 of Fallout 4 het geval is. Er is ruimte voor verbetering en ik hoop dan ook dat DICE en EA daar aan werken. Qua framedrops maak ik me geen zorgen over de toekomst van de game. Bij mij waren ze er, maar ze waren zeer minimaal. Ook de kleine drops in de textures, heb ik alleen tijdens drukke gevechten ervaren.

Mijn eindconclusie is vrij simpel: Grafisch prachtig, geweldig geluid en uitstekende muziek, redelijke controls en een replaywaarde voor een game die je af en toe even speelt. Niet de volle mep waard, wel leuk voor met vrienden en vooral fans, zowel solo, co op of via de MP zelf. Een prima game waar toch iets meer uit geperst kon en nog zal worden.


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: Multiplayer FPS / TPS | Release: 26-11-2015 | Uitgever: EA Games | Ontwikkelaar: DICE
    Graphics: 8.8 | Geluid: 9.4 | Gameplay: 7.2 | Besturing: 7.6 | Replay: 7.4
    8.0
    + Grafisch mooi
    + Originele geluiden en muziek
    + Paar toffe MP modes, zoals Fighter Squadron
    - Zeer minimale drops in frames en textures
    - Content wat aan de karige kant
    - Ontbreken ruimtegevechten

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx