Star Wars: Jedi Fallen Order

thumbnail

Star Wars is niet meer weg te denken uit ons media leven. Al helemaal niet sinds Disney de franchise heeft overgenomen en besloot om er een jaarlijks terugkerend feestje van te maken. The Mandalorian is nu bijna de enige reden om Disney+ te nemen, Rise of Skywalker is zeer dichtbij en EA denkt: “Hey, laten we daar gebruik van maken.” Het bijzondere is echter dat Respawn zijn ding heeft mogen doen en niet gebonden was aan het toevoegen van microtransacties of andere ongein. Wat heeft dat opgeleverd? Een game die behoorlijk leentje buur speelt bij Uncharted, het tentamen afkijkt bij Dark Souls en afstudeert bij Castlevania. Geen originele game, maar het is lang geleden dat alle stukjes in elkaar vielen bij een Star Wars game.

Jedi Fallen Order speelt zicht af tussen Episode III en IV en focust zich op Cal Kestis. Een jonge jedi die na Order 66 onderduikt, omdat The Empire nog steeds opzoek is naar de overgebleven Jedi’s om ze voor altijd uit te roeien. Geen slechte reden om je volledig af te sluiten van de force. Door omstandigheden ontkomt Cal er echter niet aan om tijdens zijn werk een collega/vriend te redden met behulp van zijn bijzondere gave. The Empire komt even een kijkje nemen om te controleren of er misschien toch iets aan de hand is en al snel sla je op de vlucht. Een oude ex-Jedi helpt je bij het vluchten en waar het uiteindelijk naartoe gaat is het herstellen van de ‘Jedi Order.’ Dit brengt je naar een aantal planeten waar informatie over onder andere het verleden van het universum te vinden is.
Het verhaal is niet direct bijster interessant of meeslepend. Het zijn vooral de personages die je tegenkomt die het verhaal zo goed maken. Vroeg in het verhaal kom je Cere al tegen. De eerdergenoemde ex-Jedi met een dramatisch verleden. Cere heeft haar connectie met de force vrij lang geleden gebroken en fungeert nu vooral als een begeleider voor Cal. Het is geen hogere wiskunde om erachter te komen dat er iets persoonlijks is gebeurd waardoor ze dat heeft gedaan, maar de manier hoe je steeds meer te weten komt blijft boeien. Dit geldt tevens voor de relatie van Cal en BD-1. Een kleine droid die als Daxter van Jak and Daxter op je schouder zit te beepen en te boopen. Cal lijkt hem te verstaan en de dynamiek tussen de twee blijft leuk. Daarbij is BD-1 de schattigste droid die ooit in Star Wars gezeten heeft.

MIX IT UP

Jedi Fallen Order vergelijken met Dark Souls vind ik persoonlijk iets te simpel. Ja, de combat en het save en reload systeem, je raakt je experience kwijt als je doodgaat, zijn redelijk vergelijkbaar, maar Fallen Order is iets sneller en agressiever. Cal kan uitgeput raken zoals in Dark Souls. Dit heeft daarentegen geen effect op je normale aanvallen. Je kan dus net iets meer de aanval inzetten in plaats van dat je constant op alle meters zit te letten. Je force krachten en sterkere aanvallen werken echter wel met een meter. Via de force kan je vijanden vertragen, van je af duwen en naar je toe trekken. Deze trucjes zijn nogal handig als je tegen een gevarieerde groep vijanden knokt, want je kan snel overweldigd raken door storm troopers met blasters en de fauna in de omgeving. Zo een situatie resulteert in je volledige arsenaal inzetten. Die storm trooper met een blaster? Parry met je lightsaber, zodat dat schot direct terugkaatst. Die storm trooper met die rocket launcher die dicht bij de afgrond staat? Force push die van de richel af en je hebt er geen last meer van. Dan blijft die gigantische alien spin over waarbij je je overige lightsaber vaardigheden voor in kan zetten. Deze variatie is behoorlijk fijn en het voelt altijd goed om ergens heelhuids uit te komen. Een skilltree zorgt er nog voor dat gevechten ook echt uitmaken. Dit zijn geen spectaculaire veranderingen (de belangrijkste skills krijg je door het verhaal te spelen,) maar het geeft wel net dat extra motivatie om niet zomaar ieder gevecht te negeren.
De game biedt daarbij ook nog eens vier moeilijkheidsgraden waarbij vijanden zowel agressiever worden als meer schade doen. Met behulp van metertjes wordt bij het kiezen zelfs aangegeven wat nou precies aangepast wordt.

Respawn heeft deze variatie tevens in alle andere facetten van de gameplay gepropt. De vergelijking met Uncharted is niet voor niets. Tussen gevechten door dient er nogal wat geklommen te worden om je van setpiece naar setpiece te verplaatsen. Het platformen is helaas niet de sterkste kant van de game. Vreemd eigenlijk, aangezien het platformen in die andere game van Respawn (Titanfall 2) zo goed was. Het is niet verschrikkelijk, maar zodra er daadwerkelijk van platform naar platform gesprongen dient te worden voelt het een beetje stroef en niet bepaald responsief. Vaak lijkt het mogelijk om een sprong te maken, totdat Cal als een dronken acrobaat de afgrond in dondert. Klein irritatiepunt bij normale gameplay, omdat je weer direct opnieuw kan proberen. Het wordt vooral merkbaar als je aan het backtracken bent. Dat doe je namelijk nogal vaak, als je alle cosmetische items tenminste wilt hebben. Fallen Order gebruikt een soort progressiesysteem als de gemiddelde Castlevania of Metroid. Stukken van de planeten die je bezoekt zijn afgesloten, totdat je een vaardigheid hebt vrijgespeeld waarmee je bijvoorbeeld over een muur kan lopen. BD-1 speelt daar ook een rol bij. Bepaalde deuren kunnen enkel geopend worden zodra je droid een upgrade heeft gehad. Platformen ligt zo altijd wel om de hoek bij het verkennen van nieuwe gebieden. Het is een kleine smet op de erg goede en gevarieerde gameplay.

GLITCH WARS

Waar ik nog wel even over moet beginnen is het stukje performance. Ikzelf speelde de game op de normale PS4. Zijn er framerate drops? Ja. Zijn deze storend? Nee, wat mij betreft niet. Deze komen vooral voor bij het inladen van een nieuw gebied waar de game alles lijkt in te laden. Er zijn namelijk geen laadschermen tijdens het spelen. Zelfs niet bij het reizen naar een andere planeet. Het enige laadscherm dat je tegenkomt is bij het starten van de game en zodra je dood bent gegaan. Dan zit je wel te kijken naar een nogal lang laadscherm. Waar de game veel meer moeite mee heeft is het stabiel laden van textures. Geen laadschermen betekent vaak dat deze met behulp van slimme trucjes gemaskeerd moeten worden of dat filmpjes al spelen terwijl stukjes nog moeten laden. Met regelmaat “poppen” textures tijdens filmpjes ineens op terwijl je al een tijdje in gesprek bent met een personage. Het gebeurt gelukkig niet vaak tijdens gameplay, zodat je altijd kan genieten van de absurd mooie omgevingen die de game op je schermt tovert.

Star Wars Jedi Fallen Order is de Star Wars game die we al jaren nodig hadden. Een focus op de single player en gameplay waarbij je je ook als een Jedi voelt. Fallen Order slaagt in beide en is de beste Star Wars game in jaren. Er zijn wat technische mankementen en de platformsecties zijn een klein beetje hit en miss. Het complete pakket is daarentegen een game geworden die niet mag ontbreken in de collectie van een Star Wars of actie avontuur fan.


  • Auteur: Peter Derks | Genre: Actie/adventure | Release: 24-11-2019 | Uitgever: Electronic Arts | Ontwikkelaar: Respawn Entertainment
    Graphics: 9.2 | Geluid: 9.5 | Gameplay: 9.1 | Besturing: 8.2 | Replay: 8.8
    8.7
    + Geweldige setpieces
    + Combat system is fantastisch
    + Heerlijke dynamiek tussen personages
    - Technische mankementen
    - Platformen niet altijd even soepel
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx