StarCraft II – Legacy of the Void

thumbnail

You must construct additional pylons

Op 10 november a.s. wordt het derde deel van de Starcraft II reeks, Legacy of the Void, released. Spelers hebben al met Protoss en haar leider Artanis kennis mogen maken in het eerste en tweede deel van de saga. Veel gebouwen, units, skills en tactieken zijn dus al bekend. Sterker nog, je hebt al enkele missies aan het roer van deze fractie mogen staan. Maar je hebt vooral veel Protoss mogen uitmoorden en de fractie in aantallen, kracht en gebied zien inwinnen. In dit derde deel ga je de legende van de Protoss herstellen door gebied te herwinnen op de allesvernietigende Zerg. De Protoss kennen vele kunstjes en dat maakt de dynamiek van deze fractie erg interessant. Spelen met de tijd, teleporteren van legereenheden en onzichtbaar je vijanden confronteren zijn kinderspel.

De Betaversie van Legacy of the Void is als volgt opgebouwd. Het startscherm is zoals we het kennen en de opties zijn matchmaking, tournament, custom games en replays. Storymode is nog niet actief, voor nu multiplayer testmaps dus. Er zijn 7 Blizzard maps te kiezen, waarvan 5 voor 2-player games en 2 voor 4-player games. Allen erg standaard en rechttoe rechtaan. Bij matchmaking kun je training, versus AI, unranked match of ranked match kiezen. De eerste twee zijn gedeactiveerd en ook niet zo spannend, de andere geven de mogelijkheid 1v1 matches te spelen met alle rassen (Terran, Zerg, Protoss). Tournament modus is ook actief, maar kan slechts enkele keren per dag worden gebruikt. Voorbeeld van een gegeven tournooi is 1v1 met drie rondes en 8 spelers (25 min. per game met 5 min. breaks). Custom games is op dit moment de meest interessante modus. Hierin kunnen andere modi als Archon, Co-op AI, Mêlee (spectator) worden gekozen. Op de beurs in Keulen hebben we al even kennis mogen maken met de Arcon-modus. In deze modus kunnen twee spelers samen hetzelfde team besturen. Op het begin kan dit erg lastig zijn en, geloof me, het is erg goed voor je communicatieskills en geduld. Het wordt leuk als je steeds beter op elkaar bent ingespeeld, maar op het begin zijn de taken vooral traditioneel verdeeld; de een verzamelt grondstoffen en bouwt bij, de ander bestuurt de troepen. De modus ‘Allied Commanders’ is helaas nog niet speelbaar. Hierbij kan de speler, zoals gezegd, met een van de bekende karakters Raynor, Kerrigan of Artanis, het opnemen tegen een ander die een van de andere karakters kiest. Bij custom games kunnen spelers ook zelfgemaakte maps toevoegen en kunnen gamemods worden gebruikt. In de beta versie bestaat één mod: WCS Gameheart. Deze mod geeft de mogelijkheid om op een gebouw te zien wat je aan het trainen of onderzoeken bent, welke upgrades je hebt ingesteld en hoeveel werkers partijen hebben uitgemoord. Custom games biedt 7 moeilijkheidsgraden (AI). Als spelers een nog grotere uitdaging in AI zoeken, dan kan de cheatmode gekozen worden. Deze bestaat uit drie varianten, Vision, Resources en Insane. De AI ziet direct je basis en krijgt bij de laatste twee varianten meer recources. Blizzard probeert steeds meer de focus op multiplayer te leggen door extra speelmogelijkheden. Om de juiste mensen bij elkaar te categoriseren in rangorde is een XP level toegevoegd per klasse. Iedere keer als je een multiplayer map speelt neemt je XP toe. Hiermee verkrijg je een hoger level, waarmee je onder andere je avatar aan kunt passen. Belangrijkste is natuurlijk dat je met mensen van je eigen kaliber kunt spelen.

Nog even over de nieuwe units. Adepts (Protoss) hebben de skill Psionic Transfer. Hiermee creëren ze een schaduw waar ze een paar seconden later naartoe teleporteren. De Disruptor (Protoss) is een schip dat een Purification Nova schiet; een energiebal die splash- en shield damage doet. De Cyclone (Terran) kan aanvallen (Lock On) terwijl het beweegt. Het doet enorme damage op met name gronddoelen. De Ravager (Zerg) is een Roach upgrade. Deze kan Corrosive Bile en schiet daarmee een raket af waarmee hij AOE damage doet. De Lurker (Zerg) is een Hydralisk upgrade, armored en biological, maar heeft geen speciale aanvallen of acties. Het biedt mogelijkheden voor nieuwe tactieken, vooral bij de Protoss. Voor de beginnende speler geeft het echter niet echt een verschil in de gevechten. In de storymode zal dat een ander verhaal worden.

Starcraft II: Legacy of the Void wordt een standalone versie, je hoeft dus niet de vorige delen te kopen. Het is echter wel de moeite om het gehele verhaal mee te krijgen, dat geeft veel meer diepgang aan het spelen van deze game. Het derde deel biedt dus naast de verhaallijn, waarmee de speler het glorierijk van de Protoss gaat herstellen, enkele nieuwe speelmodi en nieuwe units. Het concept staat als een huis en vooral de balans tussen de drie totaal verschillende fracties is nog altijd bewonderenswaardig. In november zullen we dieper op de game in gaan.


Auteur: Erik Janssen | Genre: RTS | Release: 19-11-2015 | Uitgever: Blizzard | Ontwikkelaar: Blizzard
Graphics: 8.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.0
8.0
+ Gave verhaallijn, filmpjes en karakters
+ Veel verschillende speelmogelijkheden
+ Goede balans in variëteit missies
- Story mode niet geweldig uitdagend
- Sidequests hadden spannender gemogen
-

guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Naar boven