The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition

thumbnail

The Witcher 2: Assassins of Kings kwam ongeveer een jaar geleden uit voor de PC en de game wist iedereen weg te blazen. Een volwassen RPG waar bloed en bloot vast onderdeel was van de game. CD Project heeft onderhand laten zien met de Witcher serie dat ze van goeden huize komen. Deze lijn wordt doorgetrokken naar de Xbox 360 versie en de game is meer dan een simpele port naar de console. De game is volledig verbeterd op alle vlakken om de console speler een geweldige ervaring te geven. Er is zelfs meer content te vinden waardoor de game groter is dan zijn broertje. Voor wie de game nog niet heeft gespeeld en een Xbox 360 heeft staan, is dit een titel die je gewoon niet kan laten liggen.

Bomvol met content en verhaal

The Witcher 2 Enhanced Edition is dezelfde game als de PC variant en we zullen daarom minder uitwijken naar de onderdelen die al volledig behandeld zijn in de artikelen over de PC versie. Het verhaal van de game is erg goed in de game en wordt nog verder uitgediept in deze versie. Alle DLC van de PC versie is terug te vinden, maar ook zijn er nieuwe locaties en quests toegevoegd wat resulteert in een aantal extra uren gameplay. Deze extra uren zijn naar mijn mening niet genoeg om de game wederom volledig door te lopen als je de PC versie al helemaal hebt uitgespeeld en alle gaten en hoeken hebt bekeken. Hoewel dit is natuurlijk wel een uitstekende manier om de game op een andere manier te spelen en kijken welke andere uitkomsten bepaalde keuzes als uitkomst hebben. De game weet je in ieder geval goed vast te pakken en niet meer los te laten als je eenmaal begint. Ik heb met heel veel plezier de PC versie volledig uitgespeeld, maar ik zat al snel weer vastgekluisterd aan mijn televisie. Interessant is te zien dat de tutorial nu een stuk verbeterd is in vergelijking met de PC versie. De losse tutorial laat in een arena gevecht nu alle onderdelen zien die je in de PC versie nog wel eens zelf moest uitvogelen. Deze arena gevechten zijn ook terug te vinden als een extra modus. En dit is nog maar één van de kleinere verbeteringen.

De game is technisch een flinke stap vooruit gegaan. Elke kleine bug is er onderhand uitgehaald en dit merk je als je de game speelt. Je komt geen rare fratsen tegen en alles voelt heel degelijk aan. Een enorme vooruitgang zijn de laadtijden want die zijn haast nihil als je de game installeert op je hardeschijf. Hierdoor kun jij je volledig focussen op de game en wordt je er niet uitgehaald door 30 seconden te moeten wachten bij een laadscherm. Helaas moet de game het op het grafisch vlak wel iets inleveren in vergelijking met de PC versie. De game oogt minder scherp en de textures zijn minder gedetailleerd, ook geavanceerde visuele trucjes worden minder toegepast op de Xbox versie. Maar dit neemt nog steeds niet weg dat dit één van de mooiste Xbox 360 titels is en het een hele mooie wereld op je buis tovert. Er zijn tientallen nieuwe animaties toegevoegd waardoor je nog meer bewegingen voorbij ziet vliegen tijdens actie momenten. Ook hebben de makers meer verschillende NPC modellen erin geplaatst, waardoor er minder herhaling is bij de bevolking van de wereld. Technisch is dit één van de beste titels die ik de afgelopen tijd voorbij heb zien komen.

Even wennen, maar…

De gameplay is natuurlijk in orde in the Witcher 2, de besturing werkt perfect op een controller en je bent mogelijk zelfs iets sneller met bepaalde acties omdat alles op één controller te vinden is. Het is dan ook jammer dat het onderdeel waar ik groot fan van ben, inventaris management, erg stroef gaat op de console. Je moet heel veel handelingen uitvoeren om items te selecteren en te vergelijken en ook het sorteren op type item zorgt voor veel vertraging. Je komt enorm veel spullen tegen in diverse kisten, zakken en andere opbergmechanismes en je wilt dit natuurlijk verzamelen, gebruiken of verkopen. Het maken van potions en je skilltree bijhouden gaat natuurlijk prima en door de minimale laadtijden vlieg je door dit element heen. Het kiezen van een target gaat ook nog wel eens mis tijdens de gevechten en dit kan noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van magie aanvallen. Als er een paar vijanden om je heen staan wil jij niet de noodzakelijke magie aanval missen doordat het target systeem net niet goed werkt of de verkeerde vijand selecteert. Maar dit zijn onderdelen waar je snel mee leert omgaan, de game speelt gewoonweg erg strak weg.

Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition biedt het volledige plaatje voor de console. De gameplay is weer heerlijk diep. Er valt genoeg te rommelen met voorwerpen, noodzakelijke potions op de moeilijkere moeilijkheidsgraad, mutagens die je vaardigheden verbeteren en een enorme skilltree. Het is dan weer wel een RPG die lineair van opzet is maar genoeg vrijheid en keuzes geeft aan de speler waardoor alles wat jij doet invloed heeft op het verloop van het verhaal. Het heeft dus veel meer te bieden qua verhaal dan bijvoorbeeld een Skyrim, maar bevat dan weer geen enorme vrije wereld. Het vechten werkt erg lekker op de console. Monsters en vijandelijke soldaten verslaan vraagt elke keer om een andere tactiek. Vallen zetten en je magische aanvallen zorgen ervoor dat je elke keer de juiste manier moet vinden om te overleven. Dit is zeker geen makkelijke RPG en dat zien we graag. Technisch is de game dik in orde, de laadtijden zijn er haast niet en er is gewoon heel veel content te vinden. Met 40 uur aan gameplay is dit een game die je gerust kunt aanschaffen. De enige minpunten zijn de besturing in de menu’s en de grafische kant van de game. Door de menu’s heen gaan wilt nog wel eens langer duren dan we gewend zijn en dit is jammer. Grafisch is de game minder dan de PC versie, maar nog steeds erg indrukwekkend. Kortom een game die een jaar later nog steeds tot de toppers behoort.


Genre: RPG | Release: 14-04-2012 | Uitgever: Namco Bandai | Ontwikkelaar: CD Projekt
Graphics: 9.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.5 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.5
9.0
+ Nog meer content en gameplay
+ Technisch erg sterk
+ Verhaal is nog steeds episch
- Door menu
- Richten op vijanden gaat soms fout
- Grafisch minder dan PC

guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Naar boven