Titanfall

thumbnail

De ervaring is er

Als iemand de woorden “makers van Call of Duty” en “reusachtige robots” mompelt in dezelfde zin, worden mensen blijkbaar een klein beetje opgewonden. Je kan alles zeggen over Activision’s franchise wat je wilt, Call of Duty’s invloed op hedendaagse shooters kan je niet ontkennen.

De invloed was waarschijnlijk zo groot dat Respawn Entertainment, een studio dat gefinancierd wordt door EA en opgericht door Jason West en Vince Zampella, voorheen van Infinity Ward, de druk moest voelen van de kolosale franchise die zij hebben gecreeërd. Waarschijnlijk is bij hun een hypothetische vraag ontstaan – Hoe haal je een kolos neer? Blijkbaar is het antwoord, door een Titan mee te nemen. Op de E3 alleen al, kreeg Titanfall 60+ onderscheidingen. Dit was maar een “kleine” prestatie aangezien erachter een zeer aggresief marketing campagne schuilde en een belofte dat het een Next-Gen ervaring als geen ander zal worden. Toen Titanfall uitkwam op de Xbox One en PC, verwachtte critici een herrijzing van vernieuwing in het FPS genre maar werden beloond met een goede game die nooit de verwachting van de massa heeft kunnen waarmaken.

Online campaign

Nu bevindt de game zich op de Xbox 360. Kan een “verouderde” console deze online-only shooter doen laten schitteren? We beginnen met de campaign. De campaign van Titanfall is te vergelijken met Halo 4’s Spartan Ops; Kleine episodes van een verhaal dat bestaat uit in-game cut scenes. Tevens kan je maar kiezen uit 2 van de 6 multiplayer modes (Attrition, Titanfall’s Team Deathmatch en Hardpoint, 3-punt King of the Hill). Voordat je gaat spelen moet je kiezen tussen de Frontier Militia en de Interstellar Manufacturing Corporation. Tijdens de campaign zie je hun perspectief op de strijd die woedt maar verschillend zijn ze niet tijdens het spelen. Het maakt niet uit of je wint of verliest, het verhaal eindigt op een matige manier.

Je neemt de rol aan van een piloot, die customizable is. Je kan kiezen uit o.a. de standaard presets, zoals je van elke hedendaagse shooter wel mag verwachten. Waar Titanfall wel de spijker op z’n kop slaat, is dat net als in Halo, de speler begint met het juiste arsenaal aan wapens. Een speler wordt niet gestrafd omdat hij een nieuwe speler is zoals in Call of Duty, of hij geen premium membership heeft als in Battlefield 4. Je begint gelijk met wapens om schroot van enorme Titans te maken, mits je daarvoor de juiste skill set hebt. Het verschil in gameplay ten op zichte van andere shooters is dat in de campaign en multiplayer de speler niet alleen tegen echte spelers speelt maar ook tegen AI tegenstanders. Beide geven XP af wanneer je er een afschiet. Het lijkt weinig dat je maar 6vs6 kan spelen maar hoe meer AI bots er in de game zitten, des te sneller wordt een Titan gegenereerd.

Verschillende manieren van spelen

Titans zijn mecha’s die in de wereld van Titanfall nog meer gameplay mogelijkheden biedt. Deze Titans kun je ook nog verder uitbreiden met o.a. zwaardere wapens. Je kan Titans op verschillende manieren inzetten. Een speler kan een Titan zelf besturen, of een Titan los laten lopen in de map zelf. Als je voor het laatste kiest, zal de AI de Titan besturen en (hopelijk) kills voor je scoren. Je kan een Titan ook strategisch inzetten zoals een basis beschermen in Hardpoint. Houd er wel rekening mee dat een normale piloot de middelen heeft zoals het lopen tegen muren en jetpack, gecombineerd met anti-Titan wapens om korte metten te maken met een Titan.

Ondanks dat het spel vermoedelijk sinds 2010 in ontwikkeling is, voelt de game niet volledig aan. Qua audio is het spel indrukwekkend met de bulderende Titans en het geknal ervan, en ook grafisch ziet het er uitstekend uit, al is de Xbox 360-versie toch wel een stuk minder scherp dan zijn grotere broertje op de Xbox One. Met weinig unlocks is het spel minder geschikt voor replay. Ondanks dat je Generations (Titanfall’s equivalent van COD’s prestige) kan vrijspelen, is het dankzij de weinige unlocks minder de moeite waard om opnieuw te gaan beginnen. Naast de 2 multiplayer modes Attrition en Hardpoint heb je Last Titan Standing (Titan vs Titan), Capture the Flag en Pilot Hunter (Team Deathmatch waarbij AI kills niet meetellen). De 6e mode is Variety Pack en is eigenlijk een mengelmoes van alle andere modussen. Concluderend, Titanfall is een goede shooter die lekker wegknald. Terwijl hij wat minpuntjes heeft, heeft Respawn wel een goede basis neergezet voor een eventueel vervolg.


  • Auteur: Andy van Langeraad | Genre: Actie | Release: 17-04-2014 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Respawn Entertainment
    Graphics: 8.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 8.5 | Replay: 6.0
    8.0
    + Schiet lekker weg
    + Audio is indrukwekkend
    +
    - Weinig unlocks
    - Titans zijn makkelijk neer te halen
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx