XCOM: Enemy Unknown

thumbnail

Hoewel ik vanaf de Playstation 1 ben overgestapt naar de consoles, is voor mij gamen toch echt begonnen op de PC als jong ventje. Het waren meestal games op floppies of verzamel CD´s waar ik vele uren in heb gestoken. Zo kwam het nog wel eens voor dat ik een game vele uren had gespeeld zonder de naam te weten of enig idee te hebben met welke game ik te maken had. UFO voor windows heette de game op de CD en een aantal jaren later kwam ik er achter dat de game eigenlijk UFO: Enemy Unknown/ X-COM: UFO Defense heette. Een game die voor mij toentertijd enorm moeilijk was, maar me toch wist vast te grijpen. Buitenaardse wezens, soldaten die jij tactisch rond kon plaatsen en heel veel diepgang. Ik was niet de enige die deze game vele uren heeft gespeeld en er is zelfs een grote fanbase. Ik kreeg weer die flashbacks van vroeger toen ik de eerste beelden zag van de reboot XCOM: Enemy Unknown en wat ik zag, zag er erg goed uit.

Reboot en vervolg in één

XCOM brengt het oude genre terug, waarbij je via beurten een kleine groep soldaten succesvol door een missie moet begeleiden om een buitenaardse invasie tegen te gaan. Dit gebeurt allemaal via een overzicht van bovenaf en dit is dan ook waarom mensen met veel verwachtingen op deze nieuwe game wachten. Het neemt alles wat goed was in zijn voorganger en maakt het beter, dieper en grootser, zonder de basis te verliezen en de boel te moderniseren. Er staat dus veel druk op de schouders van de ontwikkelaars en het heeft dus niks te maken met de fps XCOM die in ontwikkeling is bij 2K Marin. Deze game is zelfs al langer in ontwikkeling en ze hebben rustig gewacht met het loslaten van informatie tot het moment dat zij dachten dat de game klaar was. De game is in handen van Firaxis onder leiding van de game legende Sid Meier en dit is een geweldige combinatie. Firaxis heeft namelijk al jaren ervaring met de Civilization serie en heeft dus genoeg ervaring op grootse strategie games. Ze laten ook meteen weten dat zij eigenlijk de grootste fans zijn en dus de goede naam van XCOM eer aan willen doen. Grote woorden, maar voor zover wij het kunnen zien, hebben we hier te maken met een vervolg en reboot in één en dit heeft heel enorm veel potentie.

Maar voordat we een blik werpen op de gameplay die we kunnen verwachten is het menu het waard om te vermelden. Wanneer jij de game opstart krijg je te maken met een zijaanzicht en doorsnede van de basis van XCOM. Hier kunnen we dingen vinden als de Mission Control kamer, ook bekend als Geoscape, en Skyranger, beide uit de vorige game. Mission Control is een representatie van de wereld waar jij kan zien waar aanvallen plaats vinden en UFO’s opsporen en acties ondernemen. Ook Skyranger, het vliegtuig dat je troepen vervoert, keert terug, maar er is veel meer. We zien soldaten in het ziekenhuis liggen, herstellende van diverse verwondingen. Een fitness ruimte, een rec room waar soldaten zich even kunnen vermaken en dit zorgt allemaal voor een levendige en leuke menu, waar jij vele uren zult vertoeven om de beste strategieën te bedenken en uit te voeren. De barakken geven je toegang tot je soldaten die jij kunt aanpassen naar wens in skills en uiterlijk. XCOM heeft altijd bekend gestaan om het feit dat wanneer soldaten sterven, je ze voor altijd kwijt bent. Er gaat bloed, zweet en tranen in de training van een soldaat zitten en om deze te verliezen vele uren later in de game is dan ook een groot gemis. Het aanpassen van de skills is iets toegankelijker gemaakt, want bij elke level kies jij tussen twee perks van de desbetreffende klasse. Dit zorgt voor een minder groot aantal keuzes, maar elke keuze zal nu een grotere impact hebben op je speelstijl en mogelijkheden. Dan hebben we nog het lab waar jij nieuwe upgrades, wapens en andere leuke speeltjes kunt ontwikkelen en aanschaffen. Tenslotte kunnen we ook de Situation kamer bezoeken. Hier krijg jij met je opdrachtgever te maken. XCOM is opgezet door diverse landen en jij moet iedereen te vriend houden. Dit kan natuurlijk nooit goed gaan en zal wederom voor moeilijke keuzes en consequenties zorgen. Het menu is indrukwekkend, maar ziet er ook nog eens erg mooi uit. De gehele game heeft een update naar het nu gekregen. De game heeft nog steeds een iets minder serieuze art stijl, maar het past erg goed bij de game en geeft de makers iets meer vrijheid.

Het heeft destructible omgevingen!

Je zult beginnen met vier soldaten en dit zal op het eind uitgebreid kunnen worden tot maximaal zes. Het draait hier dus om een kleine groep soldaten en elke soldaat is belangrijk. De samenstelling en wat jij doet hangt allemaal af van de speler. Elke beurt kan jij met elke soldaat één actie uitvoeren en dit moet de juiste zijn. Dit zorgt voor die spanning die een game met weinig verhaal veel drama en spanning geeft. De vrijheid die de speler zal hebben zal groot zijn, als we de dingen die we hebben gezien bij elkaar optellen en aannemen dat dit het eerste stuk is van de game. We hebben soldaten die gespecialiseerd zijn als sniper en hiermee van ver gevaren onschadelijk kunnen maken. Maar ook soldaten met telekinetische krachten om vijanden zichzelf te laten opblazen. Soldaten met jackpacks, onzichtbare soldaten, soldaten met grappling hooks. Er zit zoveel in en je kan zelf bepalen hoe jij speelt, door bijvoorbeeld muren op te blazen en zo een shortcut te creëren. Op het dak een sniper plaatsen zodat deze veilig zit. Maar toch zal de game nog steeds moeilijk zijn door de grote diversiteit aan vijanden. Diverse vijanden uit de vorige game zoals de Sectoids en Mutons keren terug, beide met een make-over. Deze vijanden beschikken over dezelfde mogelijkheden als de speler en jij zult moeten proberen je vijand goed in te schatten. Het kan elk moment gebeuren dat er nieuwe vijanden te voorschijn komen of dat een verkeerde keuze een grote groep vijanden op je squad afstuurt.

Er is heel veel te vertellen over deze game, zelfs de korte beelden geven al zoveel weg, dat we er heel veel over kunnen schrijven, maar toch zijn er enkele gevaren. De game wordt ook voor de Xbox 360 en PS3 ontwikkelt en dit is een game die toch echt bedoeld is voor de PC. Hoewel de huidige gameplay goed geschikt is voor de consoles, kan dit gevaren met zich meebrengen. Ook het instaplevel kan voor spelers, die nieuw zijn met de serie, te hoog zijn. Je wilt niet na een paar uur al je soldaten kwijt zijn om er achter te komen dat je helemaal verkeerd hebt gespeeld, omdat je iets niet had begrepen. Maar aan de andere kant laat dit ook weer de mooie kant zien van XCOM, elke keuze die jij maakt is belangrijk. We hoeven zelfs niet lang meer te wachten want 12 oktober kunnen we al aan de slag met deze game en dan kunnen we zien of de game (hopelijk!) in de buurt komt van zijn voorganger.


  • Auteur: Erik Janssen | Genre: Strategie | Release: 20-10-2012 | Uitgever: 2K Games | Ontwikkelaar: Fraxis
    Graphics: 5.5 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 9.5 | Besturing: 7.5 | Replay: 8.0
    8.4
    + Zeer uitdagend
    + Goed ontwikkelingssysteem
    + Voor de liefhebber vele uren speelplezier
    - Grafisch allerminst bijzonder
    - Verhaallijn zeer basaal
    - Schieten door muren kan natuurlijk niet...

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx